ייעוץ ארגוני – ייעול תהליכים פנימיים
איך לדעת מה קורה בארגון שלך? איך לדעת מה החוזקות, הדברים שאפשר לתת להם תשומת לב, המקומות שניתן לייעל? ואם כבר יודעים את כל אלו, הכיצד ניתן להתחיל ולהביא שינוי? מה הן נקודות העדיםות, המקומות שבהם, אם מתרכזים… כל אבני הדומינו נופלות. המקומות האסטרטגיים, להשקיע בהם את תשומת הלב, הדומינטיים, השורשיים… שאם מתייחסים אליהם, הכל מתיישר.
לא כל יועץ ארגוני יידע לתת על זה מענה, אך לבטח ישנם אנשים המומחים בייעוץ ארגוני לעסקים ולחברות, שיודעים לגלות את נקודות הלחץ של העסקים והחברות שהם עובדים עימן.
מיקוד הארגון להצלחה
באם פותחים ארגון חדש, משדרגים ארגון נוכחי, או רוצים להבין – מה יקדם את הארגון בכללותו לעבר המטרה, בצורה היעילה, הממוקדת והישירה ביותר –ייעוץ ארגוני יכול לעזור. מדוע אנחנו חושבים כך? ובכן, פוקוס, אמר וואיט וודסמול, באחד מסמינריו, הוא אחד המשאבים שאנחנו צריכים כדי להתקדם למטרה. אם לוקחים מספיק פעולה ממוקדת, לעבר מטרה – אפשר להגיע עד קו הסיום שלה, כך אמר במילים משלו, שניסחנו כאן מחדש. על כן, כדי שהארגון יגיע למטרות נוכחיות ועתידיות, עליו להיות מאורגן בצורה ממוקדת, במבנה שמאפשר תנועה קדימה, בה כל המבנה הארגוני נמצא מאחורי התנועה, כך שהיא נהיית אינטסיבית מספיק כדי ליצור הדים בעולם.
האויב הכי גדול לפוקוס, הוא התפזרות. באם יש רבדים בארגון, שלא מיושרים עימו, מסיבה כזו או אחרת – הארגון לא אסוף, לא מיושר, כמקשה אחת. אולי זה תלוי תרבות ארגונית, אולי זה דבר מה אחר – אך אנחנו יודעים, כאנשים שחשוב להם להצליח, שמיקוד הוא שם המשחק.
על כן, ייעוץ ארגוני לעסקים ולחברות, יכול לעזור לאותם עסקים וחברות, בכך שהוא מאפשר להם תנועה ממוקדת קדימה, ומראה להם איפה הם מתפזרים. היכן יש להם תהליכים פנימיים, אשר לא עומדים בקנה אחד עם המטרה שלהם. באם מדובר בתחלופת עובדים מיותר, שחיקה ועזיבת מוחות חיוניים ללא סיבה טובה, באם התפוקה ירדה גם כן בלי סיבה “מוצדקת”, וכן הלאה סיבות שאולי מתקשרות לאנשים שעובדים בארגון, ואולי לדברים אחרים – נדמה שמשהו בארגון לא מאורגן, ועל כן היועץ הארגוני, כמו נכנס ומאתר בגלאי מתכות – מה מצפצף, מה יצא מאיזון, מה ניתן לארגן מחדש.
תהליך של ייעוץ ארגוני יכול להניב את ההטבות הבאות:
אופטימיזציה לשחיקה, עזיבה וירידה בביצועי עובדים
לזהות את נקודת הפתיחה הנוכחית של הארגון, ונקודת היעד של הארגון וייצוג המסלול האופטימאלי
הגדרת ערכים, חזון ואסטרטגיה ארגונית
מיקוד הארגון לעבר תנועה בריאה אחת ומאוחדת
וכיוצא בזה.
כאשר מתחילים תהליך של ייעוץ ארגוני, בהחלט ניתן לעבור על השלבים הבאים:
תיאום ציפיות, בהירות לגבי מהי הצלחה. מהי נקודת היעד שרוצים להגיע אליה?
אבחון ארגוני: ייעול ופיתוח ארגוני, בחינת תהליכי עבודה, מנגנוני הפיקוח והבקרה, פיתוח מנהלים, מוטיבציית עובדים, הנעת תהליכים, תהליכי למידה, מנגנוני תקושרת וכיוצא בזה.
עריכת ראיונות, סקרים, תצפיות, ניתוחי נתונים, שאלונים.
תכנית עבודה והטמעתה
שיקופים על התנהלות פנים הארגון
על כן, באופן כללי – מה שאנחנו נצפה מיועץ ארגוני לעסקים וחברות, זה שייפעל כמו עובר אורח בארגון, כמו אחד שמתבונן מהצד, שישקיף, ילמד, יתבונן – כמו גם יקיים ראיונות עם האנשים בארגון. שיבין מה הם חושבים, איך הם מרגישים, מה הם היו רוצים שיהיה אחרת. ובקיצור: שיאסוף את כל הקצוות המפוצלים, ויחבר אותם ליחידה אחת. לדוגמה, ביכולתו של היועץ הארגוני, לזהות שעל אף שלהנהלה הבכירה יש מטרה מסוימת, וערכים מסוימים שמנהיגים אותה, אלו שמטמיעים את התכנית ופועלים לפיה, לא מזוהים עם המטרה, לא מאמינים ולא תומכים בה, ופועלים כדי לצאת מידי חובה. מדובר כאן בפיצול ארגוני מסוים, שאפשר לזהות, כאשר מישהו שלא משויך לארגון, נכנס לדרג העובדים ובודק מה דעתם על מה שמתרחש, תוך שהם יכולים להרגיש בטוחים יותר לשתף איתו – כיוון שהוא לא חלק מההנהלה, ואולי ביכולתו לאפשר חיסיון מסוים לדבריהם.
כך שאם אנחנו רוצים שהארגון ילך למקומות טובים, ואנחנו תוהים לעצמנו מה מצבו הנוכחי – אנחנו יכולים להביא יועץ ארגוני לעסקים ולחברות, כדי לגלות, איפה אנחנו עומדים כעת. וכאשר אנחנו משתפים אותו, היכן אנחנו רוצים להיות, ומה המסלול בו אנחנו רוצים להתקדם, ביכולתו לטייל במסדרונות הארגון, ולראות את המפה תוך שהוא הולך את השטח, כדי לגלות אם יש לנו חומר לעבוד איתו. כי החומר שאנחנו עובדים איתו, הוא זה שמושפע מהצורה בה אנחנו חושבים, מרגישים ומחליטים – ברמת ההנהלה וההנהגה הבכירה. כלומר, הדרך בה אנחנו עובדים בארגון שלנו, משפיעה עליו. ואם אנחנו יכולים לדייק משהו בדרך בה אנחנו מתנהלים, הארגון ידייק את עצמו בצורה מתאימה. על כן, היכולת לקבל שיקוף על ההתנהלות שלנו, יכולה להיות יקרת ערך, בצורה בה הארגון מגיב לפוקוס שאנחנו שמים לו, ליעדים שחשוב לנו שיגיע אליהם. וכאן בדיוק, יועץ ארגוני לעסקים ולחברות יכול להפציע ולככב, עם שיקוף מתאים, שמושך את תשומת ליבנו לאופטימיזציות נאותות.
אם כן, זה הכל לבינתיים – במידה ויש רצון לקבל את עזרתנו, ולשתף איתנו פעולה בנושא הייעוץ הארגוני, בהחלט ניתן להשאיר פרטים ולבדוק איך נוכל לעבוד יחדיו, תודה על קריאתך ובהצלחה.