פתיחה וניהול חברה מצליחה
עסק מצליח, זה עסק מנוהל. מה עוד מנוהל בחיינו? השקיית צמחים, גידול ילדים, הכנת ארוחות. ניהול, זה טיפוח, מתן תשומת לב ולקיחת אחריות על תהליכי צמיחה. על כן, כדי שהעסק יצליח, עליו להיות מנוהל כהלכה. יש דברים שזה נדמה יותר קל ופשוט לנהל, כמו השקיית צמחים. אך, גם בזה, יש אומנות. יש דברים שזה נדמה פחות קל ופשוט לנהל, כמו גידול ילדים, או ניהול עובדים להשלמת משימות ויעדים. וגם בזה יש אומנות.
אלו מביננו שיודעים לראות מה העסק צריך, מה הן המשימות המתבקשות, מי אלה האנשים שאחראיים עליהן – מה מניע אותם לפעול ולקחת פעולה, ולמה בכלל שהם ירצו להשתתף בארגון שלנו, יכולים לנהל את מה שקורה בחברה, בקלות יתר, ובפשטות ענווה. על כן, בתור התחלה, טיפים לניהול חברה, הם אלו שיתייחסו ללקיחת אחריות על העולם האישי והפרטי שלנו, יחד עם ההתנהלות החברתית שלנו במעגלים המקצועיים. כך שאם אנחנו רוצים שאנשים אחרים ייקחו אחריות על השקיית הצמחים ו/או ביצוע המשימות, עלינו לקחת אחריות, כדי לבדוק מה יאפשר להם לקחת אחריות. להנהיג את המנהיגים, להוביל את אלו שמובילים את תחומי האחריות הקריטיים להצלחת ארגוננו.
עקרונות לניהול חברה ולהתנהלות בחיים
ריי דליו, אדם שעומד בראשות אחת החברות הגדולות בעולם, בתחום שוק ההון, הוציא ספר לפני מספר שנים, בשם “עקרונות”. בספר זה, הסביר ריי, ישנם עקרונות לניהול בחיים. ריי מצא, שלכל דבר יש נוסחה. לפחות מנקודת מבטו, ברגע שמבינים איך משהו עובד, אפשר פשוט להסביר את העיקרון/נוסחה לאנשים אחרים, והם בעצם יוכלו להבין איך זה עובד. מדובר באלגוריתם, אלגוריתם שתמיד ניתן לשפר אותו, באם רואים שהוא “לא עובד במציאות”. לדוגמה, ריי מצא, שאם הוא מריץ את האלגוריתם על ביצועי מניות מסוימות בעבר, האלגוריתם יכול לזהות באם זה יוביל לעליית או ירידת ערך. באם האלגוריתם הצליח בניחושו, בתוצאותיו, הרי שהוא מדויק דיו. באם לא, הרי שחסרים נתונים, או חלקים באלגוריתם עצמו. בצורה דומה, אפשר שיהיו לנו אלגוריתמים ביחסים עם אנשים, הכיצד להקשיב, לתת פידבק, להסביר ולשקף את מהות המשימה, וכיוצא בזה.
באופן כללי, ניתן להגיד, שיש כללים מסוימים להצלחה. דרך מסוימת, או הנחיות מסלול מסוימות, שאפשר להיעזר בהן, שכל חברה שיודעת לזהות מה עבד לה – יכולה להוסיף את אלו לפרוטוקול, למסמך הפרוצדורות שלה. כך שיש לה מעין ספרון, או ספר ובו טיפים לניהול החברה, שזה למעשה “עשה ואל תעשה”, התנ”ך החברתי של הארגון, למען הצלחה.
להתחיל עם תוכנית
הדבר הזה, כשלעצמו – יכול להיות נכס ניהולי. אמנם, מי שעוסק כעת בפתיחת חברה, ועוד תוהה לעצמו כיצד ואיך לפתוח חברה, לא בהכרח מחזיק בפנקס ניהולי כזה, והוא יכול לתהות מה הן הפרוצדורות הנכונות לניהול החברה שלו, שכן הוא עוד לא מודע לטיפים לניהול החברה, שחברות אחרות כבר גילו – אך זו תמיד אפשרות, שאותו אדם יקבל עזרה מבחוץ, וידבר עם אנשים שכבר הלכו את הדרך. בין אם מדובר בחברות אחרות, שיש להן אלמנט ניהולי נהדר, ונדמה שהן מצליחות מאוד בתחומן, בעיקר בזכות החדווה והעוצמה של האנשים שעובדם בחברתן, ובין אם מדובר ביועצים עסקיים לחברות, שלמעשה מבינים דבר או שניים בניהול חברות, ועל כן יכולים להמליץ מה הן הדרכים, הכללים והעקרונות שיכולים להוביל חברה לניהול מוצלח, ועל כן להגשמת משימות פורייה.
באופן כללי, מנהלים אמורים להיות אחראיים על יישום התוכנית העסקית, שכן הוא זה שמגבש את חזון העסק, לכדי אסטרטגיה עסקית, ומתוכה פורט צעדים פרקטיים, הנמתחים ומתרחבים לאורך זמן, בלו”ז מוגדר. כל מנהל, אמון על צוות של אנשים, שיחדיו מגשימים חלק מן התמונה הגדולה, שעובד בסינרגיה עם חלקים אחרים, בשלם הגדול והרחב, שמתקדם באופן ממוקד ליעד המשמעותי שהחברה הציבה לעצמה, כחלק מחזונה.
על כן, תוכנית עסקית יכולה להיות נכס התחלתי, עבור המנהל המתחיל, או עבור אדם שמתעניין בפתיחת חברה, ותוהה לעצמו איך לפתוח חברה על רגל ימין, בהסתכלות לעתיד פורה ומבוסס על ערכים פנימיים מהותיים. כדי ליצור ולייצר תכנית עסקית, כמובן, ניתן להתייעץ עם יועץ עסקי שהלך את הדרך, ויודע דבר או שניים על הגשמת חזונות, והתווית תוכניות עסקיות בהתאם לחזונות, ובכך אפשר להתחיל עם משהו מגובש, שהתגבש בעזרתו של אדם שיודע הרבה מהדרך שבעל החברה החדש מבקש ללכת בה.
באופן כללי, אפשר שבתוכנית עסקית, יהיו נא הדברים הבאים:
“למה” אמיתי, מהותי ומשמעותי.
“איך” (להגשים את ה-למה, הסיבה לפתיחת החברה) מפורט ורלוונטי, שמסתכם בהגשמת יעדים. הגשמת היעדים תגיע עם אינדיקטורים פיננסיים: X הכנסות, Y רווחים, וכד’. או Z מטרות הושלמו, בהתאם למשימה, ליעד ולחזון. וכיוצא בזה.
תכנון פיננסי, שמשקף את ההתנהלות הכלכלית המיטיבה ללו”ז נתון, בצורה שמאפשרת תזרים מזומנים אופטימאלי. כך שישנה התנהלות נכונה עם הכספים, הן ברמת ההוצאות והן ברמת ההשקעות, והן ברמת המימונים, אם זה נכון ומתאים.
גיבוש נהלי עבודה ופרוצדורות ניהול להגשמת יעדים, פר תפקיד/מחלקה.
מנוע הגשמת לקוחות, תמחור, מיתוג וכיוצא בזה.
הגדרת תפקידים, על פי משימות מתבקשות, בהתאם לחזון הכללי.
וכיוצא בזה.
על כן, כדי לפתוח חברה, ולנהל חברה כהלכה, וכמעשה, מתבקש לדעת מה היעד, החזון והמשימות – ולוודא שהן מתקיימות ומושלמות באופן שהוא נכון ומיטיב. במידה ויש רצון לקבל עזרה בגילוי האופן הזה, ניתן לקבל כעת ייעוץ עסקי, מחברתנו – נשמח לעזור, אנא השאר פרטייך במידה והנך מעוניין, תודה על קריאתך.