מהי אסטרטגיה עסקית
אסטרטגיה עסקית היא תכנון של פעולות שעסק מוציא לפועל כדי ליצור יתרון תחרותי בשוק תחרותי רווי מתחרים. המטרה באסטרטגיה עסקית היא יצירת בידול מהמתחרים באמצעות ביצוע פעולות דומות בדרך אחרת או על ידי ביצוע פעולות אחרות לחלוטין מהמתחרים.
אסטרטגיה עסקית היא התשתית עליה נבנית התוכנית העסקית, על כן חשיבותה הרבה. היא כוללת בתוכה את חזון החברה, המטרות ודרכי הפעולה ליישומם, לוחות זמנים, תיאור המוצר או המוצרים, אפיון קהל היעד, ניתוח השוק, ניתוח מתחרים, תוכנית שיווקית, תוכנית פיננסית וניתוח SWOT שהוא ניתוח המתייחס למרכיבים בתוך העסק ומרכיבים מחוצה לו.
בתוך העסק – Strengths (חוזקות) ו- Weaknesses (חולשות)
ומחוץ לעסק – Opportunities (הזדמנויות) ו- Threats (איומים).
חשיבות האסטרטגיה העסקית
“אין לי זמן עכשיו להכנת אסטרטגיה עסקית” ,
“יותר חשוב לי כרגע למכור ולהכניס כסף לחברה”,
“מתי אכניס ללוח הזמנים הצפוף שלי כתיבת אסטרטגיה עסקית?”
כל אלה ועוד תגובות רבות נוספות נאמרות ע”י בעלי חברות ועסקים שלא מבינים את החשיבות הרבה בהכנת אסטרטגיה עסקית. שיטת הניהול של רוב בעלי העסקים מתבססת על “כיבוי שריפות”, טיפול בשוטף ויצירת פעילות לטווח המיידי והקצר ללא חשיבה ותכנון לטווח הרחוק. כדי להבהיר בצורה ברורה את החשיבות של הכנת אסטרטגיה עסקית, נדמה מצב בו אדם הולך באופן יומיומי באותו השביל במשך שנים רבות, כי זו הדרך היחידה שהוא מכיר. הדרך הזו עמוסה בסלעים ואבנים, מלאה קוצים והיא דורשת ממנו מאמץ פיזי רב וזמן ממושך כדי להגיע אל מחוז חפצו. אם רק היה עוצר לרגע, בוחן את עצמו ואת הדרך בה הוא הולך, מסתכל קצת סביב, היה מבחין אולי בשבילים נוספים, נוחים יותר להליכה ואף יפים יותר ואם היה מגדיל לעשות ולחקור את הדרכים האלטרנטיביות, היה אולי מוצא דרך קלה יותר ומהירה יותר אל מחוז חפצו ואולי גם קוטף כמה פרחים בדרך.גם הסביבה בה אתה עובד משחקת תפקיד משמעותי בתפוקה שלך. לכן רוב חברות המצליחות משתמשות בשירות השכרת חללי עבודה משותפים. דמיינו לעצמכם סביבת עבודה שבה תוכלו לעבוד במגוון נושאים שיתאימו להתמחות ולמשימה שלכם. מרחב שבו אתה יכול לעבוד לבד, או יחד עם צוות לעבוד על פרויקט או פשוט לקבל את העדכון האחרון על הצלחת החברה והתפתחותה.
כתיבת האסטרטגיה העסקית
כתיבת האסטרטגיה העסקית אמנם דורשת השקעה של זמן ומחשבה, אך ללא תכנון של אסטרטגיה עסקית, העסק יתנהל מיום ליום, ללא תוכנית מסודרת כיצד להגיע אל היעדים והמטרות שהציב לעצמו מראש ובעצם יתבסס על “מזל” או הזדמנויות מקריות לאורך הדרך.
חברת Success לייעוץ עסקי, מלווה עסקים בתחומי עיסוק רבים ומגוונים ויצרה עד היום אסטרטגיות עסקיות רבות ללקוחותיה באמצעות יועצים עסקיים מקצועיים ומיומנים שהוכשרו למטרה זו.
ישנן כמה סוגי אסטרטגיות עסקיות:
1) אסטרטגיה מונעת מחיר – עבור שוק שיש בו לקוחות שהמחיר חשוב יותר עבורם.
2) אסטרטגית בידול – לקוחות יהיו מוכנים לשלם יותר עבור המוצר כי הוא טוב יותר מהמתחרים. הלקוחות הרלוונטיים הם כאלו שחשוב להם הביצועים יותר מהמחיר.
3) אסטרטגית מיקוד – כמו אסטרטגיה מּונעת מחיר או אסטרטגיית בידול, אלא שהיא מכוונת לפלח שוק מסוים מאוד, למוצר ספציפי, לשוק גיאוגרפי מסוים או לנישה מאוד מסוימת.
4) אסטרטגית שילוב, עלות בידול – אסטרטגיה שמשלבת מחיר אטרקטיבי עם מוצר ייחודי.
אסטרטגיה העסקית על ידי יועץ מקצועי
היועץ העסקי שמלווה בעל עסק, מבצע בשלב ראשון אבחון מעמיק כדי להבין את מצבו הקיים של העסק ואת סביבתו התחרותית ולפני שהוא ניגש אל מלאכת כתיבת האסטרטגיה העסקית, הוא מתבסס על המידע שאוסף ועל נתונים כמותיים וסטטיסטיקות שניתן לבסס עליהם אסטרטגיה.
ללא אסטרטגיה עסקית טובה, לא כדאי לצאת לדרך, כי אולי ניתקל במהלך הזמן בדרך מלאה בסלעים ומכשולים שלא נדע איך להתמודד איתם ולא נדע כיצד לבחור דרכים אחרות שיהיו נכונות יותר לעסק בכדי להגיע אל היעד.
כפי שנאמר, כתיבת אסטרטגיה עסקית דורשת השקעה ומאמץ מבעל העסק אבל היא הכרחית במטרה להתנהל בצורה המיטבית בשוק תחרותי וכדי לכבוש את היעדים שהוצבו. כשיועץ עסקי מקצועי ובעל ניסיון רב כותב את האסטרטגיה העסקית, הוא מתייחס לכלל המרכיבים שיש להתייחס אליהם בתוך העסק ומחוצה לו, לוקח בחשבון את השוק התחרותי בו העסק נמצא ומאפשר לבעל העסק את הזמן הדרוש לו להמשיך ולנהל את העסק ולתכנן את צעדיו בצורה חכמה שתביא את העסק שלו לידי צמיחה וגידול.
יתרונותיה של אסטרטגיה עסקית – מפת דרכים לעסק
בניית אסטרטגיה עסקית מוצקה חיונית להצלחה ולקיימות של כל חברה, ללא קשר לגודלה או לתעשייה שלה. אסטרטגיה עסקית מעוצבת היטב משמשת כמפת דרכים המנחה את הכיוון, ההחלטות והפעולות של הארגון לקראת השגת יעדיו ארוכי הטווח. להלן מספר סיבות מרכזיות המדגישות את החשיבות של בניית אסטרטגיה עסקית:
כיוון ומיקוד: אסטרטגיה עסקית מספקת כיוון ברור ומיקוד לארגון. אסטרטגיה עסקית מתארת את החזון, הייעוד והיעדים של החברה, ומסייעת ליישר את כל מחזיקי העניין לקראת מטרה משותפת. עם אסטרטגיה מוגדרת היטב, העובדים מבינים את סדרי העדיפויות של החברה ויכולים לעבוד בגיבוש להשגתם.
יתרון תחרותי: בנוף העסקי התחרותי של היום, אסטרטגיה עסקית חזקה חיונית להשגת יתרון תחרותי. על ידי ניתוח מגמות שוק, מתחרים והזדמנויות, אסטרטגיה מפותחת יכולה לעזור לבדל את העסק שלכם, לנצל את החוזקות ולהפחית את החולשות בצורה יעילה.
הקצאת משאבים: אסטרטגיה עסקית יעילה מסייעת באופטימיזציה של הקצאת משאבים. על ידי זיהוי סדרי עדיפויות אסטרטגיים והקצאת משאבים בהתאם, חברות יכולות למקסם את היעילות, למזער עלויות ולהקצות משאבים היכן שתהיה להם את ההשפעה המשמעותית ביותר על השגת היעדים האסטרטגיים.
התאמה וגמישות: בניית אסטרטגיה עסקית כוללת הערכת גורמים פנימיים וחיצוניים שעשויים להשפיע על הארגון. אסטרטגיה איתנה מאפשרת לחברות לצפות שינויים, להסתגל לדינמיקת השוק ולהגיב באופן יזום למגמות או אתגרים מתעוררים, תוך הבטחת קיימות וצמיחה לטווח ארוך.
ניהול סיכונים: אסטרטגיה עסקית מוגדרת היטב כוללת הערכת סיכונים ותוכניות הפחתה. על ידי זיהוי סיכונים פוטנציאליים ופיתוח אמצעי מגירה, חברות יכולות למזער פגיעות, להגיב ביעילות לאירועים בלתי צפויים ולהגן על העסק מפני איומים פוטנציאליים.
קבלת החלטות: אסטרטגיות עסקיות מספקות מסגרת לקבלת החלטות מושכלות. על ידי התאמה של החלטות עם האסטרטגיה הכוללת, חברות יכולות להבטיח שכל הפעולות תורמות להשגת יעדים ארוכי טווח, להימנע מהסחות דעת ולשמור על מיקוד במה שחשוב באמת להצלחת העסק.
מדידת הצלחה: אסטרטגיה עסקית קובעת יעדים מדידים ומדדי ביצועים מרכזיים (KPI) המאפשרים לחברות לעקוב אחר התקדמות ולהעריך ביצועים. על ידי מעקב וסקירה שוטפת של יעדים אסטרטגיים, ארגונים יכולים לבצע התאמות נדרשות, לחגוג הישגים ולהבטיח שיפור מתמיד.
סיכום
לסיכום, בניית אסטרטגיה עסקית חיונית לקביעת הכיוון, יצירת יתרון תחרותי, ייעול משאבים, טיפוח כושר הסתגלות, ניהול סיכונים, הנחיית קבלת החלטות ומדידת הצלחה. על ידי השקעת זמן ומאמץ בפיתוח אסטרטגיה עסקית איתנה, חברות יכולות למקם את עצמן להצלחה ארוכת טווח, צמיחה וקיימות בסביבה העסקית הדינמית של היום.