הבראת עסקים – אופטימיזציה לדרך המלך
הבראה לעסקים ולחברות, היא זו שעושה שימוש באסטרטגיית הבראה לעסקים – כדי לקחת עסק שכרגע לא משלם חשבונות, שהיעדים העסקיים שלו לא ממומשים, ויש בו מעין תודעת הישרדות מסוימת – למצב בו הוא על הדרך הנכונה להגשים את ייעודו, מתנהל נכון כלכלית ויש ברשותו תזרים מזומנים איכותי.
חלק מהסיבה, שעסק מלכתחילה מגיע למצב של תודעת הישרדות, שכוללת בחובה מאזנים כספים שליליים, כמו גם חוסר התקדמות פיננסית עסקית בריאה, וקצב צמיחה בריא, היא כי בעלי עסקים לא בהכרח מבינים את המצב הפיננסי של העסק שלהם לעומקיו, כמו גם לא בהכרח יודעים איך לגרום לעסק לצמוח באופן המלא והשלם שביכולתו לעשות, לו היו יודעים להתייחס אליו כדרך גישה של צמיחה בריאה ומבוססת. הדבר יכול להוביל לכך שתזרים המזומנים, אינו מתוכנן כהלכה, לא מבוצע באופן המיטיב ביותר ועל כן הוא לוקה בחסר, לעומת הצורה המאוזנת והמיטיבה שיכלה להיות לו, לו היו מתייחסים אליו באופן בריא ומיודע. לעתים, נקודת ה צמיחה נמצאת דווקא במחלקות השיווק, המכירות, הגבייה, בדרגי ההנהלה, הפיננסים וכיוצא בזה.
כך ששיפור מסוים בדרך בה מחלקות מתנהלות, או בארגונים הפיננסיים של החברה, יכול לאפשר לחברה לחסוך כספים שהוציאה ללא סיבה מהותית הנטועה באדמת המציאות, אלא מתוך תפישה שגויה או לא רלוונטית. כמו גם, עצם איזון התפקוד במחלקה כזו או אחרת, יכול לאפשר למחלקה הזאת לבצע במידה אופטימאלית, מה שלבטח יכול לתרום לצמיחה ושגשוג של החלק הספציפי בעסק שזו אמונה לגביו.
איזון המצב ועיבוד האדמה כהכנה לצמיחה
על כן, הבראה לעסקים ולחברות, היא מעין אסטרטגיית הבראה לעסקים, דרכה לוקחים בחשבון את מבנה העסק, לומדים מה יצא מאיזון, מה פועל על בסיסים שאפשר לשדרג ולרפא, ולהחיל שינויים חדשים – כדי להכניס את האלמנטים לאיזון, ולהעלות את הארגון לדרך המלך.
מתוך מה שכתבתנו עד כה, נדמה שבאם לבעלי העסק, או לפחות לחלק ממנהליו יש את החזון, היכולת והכישורים לאפשר תפקוד גבוה ואופטימאלי של מחלקות, כמו גם לסרוק את כדאיות הסידורים הפיננסיים של החברה, כדי לאתר התנהלות כלכלית שיצאה מתקנה כדי לאזנה, אזי שהמצב יהיה נהדר והחברה תחזור לבריאותה. ייתכן שכך הדבר, אלא שלעתים הדברים יוצאים מאיזון, לא רק כי למנהלי החברה ומוביליה יש חוסר איזון מסוים ביכולתם לעשות אופטימיזציה למחלקות השונות ולהסדרים הפיננסיים של החברה, אלא כיוון שבתוך זירת האירועים, אפשר לראות את המצב מתוך משקפיים שצבועות בגוונים אישיים, ועל כן לא בהכרח לדעת מה טיבה של מציאות. הדבר יכול להוביל לקבלת החלטות שאינן מועילות, אינן מיטיבות ולא בהכרח משרתות את הכלל.
על כן, יועצים עסקיים, שתומכים בהבראת עסקים וחברות, כדרך אסטרטגיית הבראה לעסקים – הם לא אלו בלבד שיש להם כישורים שיכולים לאפשר להם לזהות חוסר איזונים בחברה, אלא דווקא לזהות אותם ממקום שהוא אובייקטיבי, לא מעורבב ולא נתלה בתוצאה. כל שהם אמורים לרצות, זה את טובת החברה, ועבור זה הם מבקשים לזהות מה ניתן לאזן, ולאפשר גדילה, כדי להחזיר את הארגון לתלם ולגדולתו – ובכך הארגון יחזור לפעילות אופטימלית. האובייקטיביות, מאפשר שיקול דעת גדול יותר, שבעוד אם היועצים הללו היו דווקא חלק מהחברה, ייתכן שעל אף כישוריהם הם לא היו מזהים את מצב העניינים, כי אלו הם טיבם של תהליכים רגשיים לא מודעים, תפישת המציאות יכולה להיות צבועה באשליה, לפחות עד ששמים לב לזה ומבצעים הפרדה מודעת. על כן, היועצים, שאינם התערבבו עם תפישות פנימיות בנוגע לארגון או לחברה, מגיעים מלכתחילה, או לפחות יש להם פוטנציאל להגיע, עם מידה גבוהה של נפרדות, ועל כן יכולים לראות את המצב בצורה אובייקטיבית יותר, מה שיכול לתמוך בתהליך הזיהוי והאבחון שלהם, ולהביא את החברה למסלולה.
כשיועץ עסקי מבקש לסייע לחברה בהבראתה, הוא יהא אמון על הנ”ל:
ללמוד את דוחות רואה החשבון
חקר העובדים והמשכורות (אולי גילוי כפל תפקידים)
חקר רווחיות המוצרים והשירותים
חקר הספקים
בדיקת מצב הבנקים וההלוואות
חקירת מצב תזרים המזומנים
בדיקת התפקוד של כל מחלקה בחברה, כל היבט של פעילות
חקר ההתנהלות השוטפת של העסק
חקר מידת ההוצאות של החברה, באם חסכונית דיו (ואם יש עניין להקטין עלויות ספקים, או לייבא מוצרים, הקטנת מצבת עובדים, היקף משרות, הקטנת עלויות שכירות ותחזוקה, צמצום עלויות ייצור וכו’), ובאם ניתן לשמור על איכות גבוהה וחיה, גם לנוכח החיסכון שכן הדבר הנחתך הוא זה אשר אינו מסייע לאיכות המוצר/שירות.
חקר תמחורי המוצר, ובדיקה מחודשת של המחירים. אסטרטגיית ההבראה העסקית יכולה להגדיר יעדי מחירים חדשים, שמתבססת על שלל מאפיינים כמו מיתוג, ערך המוצר, עלויות ייצור וכיוצא בזה.
וכן הלאה, וכן הלאה.
כאשר, בלב ליבה של תכנית ההבראה לעסקים ולחברות, מסתמן לו חוש-חש הבלש, שחוקר ומתבונן לכל עבר, לזהות מה יצא מאיזון, ואיך אפשר להחזיר לתלם. כאשר הכוונה היא לא לחתוך בבשר החי, אלא רק בשומן העודף, בדברים שלא מסייעים לאורגניזם (לחברה) לחיות ולהתקיים באופן אופטימאלי. אם לדוגמה יש לנו צייד בשבטים של ציידים-לקטים, שיש לו עודף שומן, והדבר מפריע לו להיות פעיל בחייו, ועל כן לעקב או להפריע בהגשמת מטרות (ליקוט, ציד, ריצה, בריחה מטורפים, ערנות ומודעות לסביבה, לאנשים ולעצמו) וכיוצא בזה, יהיה עניין של צמצום צריכה. כמו גם הגדלת הצריכה של דברים שהם באמת רלוונטיים וחיוניים לסביבתו, כמו מים, או בשר, וכיוצא בזה.
הבראת העסק – 12 כללים שחייבים לדעת
האם ידעתם שיש שיטה להבראת העסק שלכם?
בכתבה זו תוכלו לקרוא על השיטה שעוזרת לעסקים רבים לצאת בשלום בעתות משבר ואף לצמוח ולגדול בצורה משמעותית וכן, גם בתקופת הקורונה בה אנו נמצאים. השיטה המדוברת, מבריאה חברות הנמצאות בכל מיני סוגים של משברים, לא בהכרח קורונה, אלא גם חברות שנמצאות במצב קשה הנובע מהתנהלות לא נכונה, שעלולה לגרום להפסדים כספיים רבים. עסקים רבים וחברות גדולות בעיקר, נכנסו לקשיים בגלל המשבר שפוקד אותנו בחודשים האחרונים עם פרוץ הקורונה באביב האחרון. הבעיה הגדולה ביותר היא עם העסקים הגדולים שאצלם ככל שמחזור המכירות גדול יותר – כך יש יותר מחלקות ונושאים שיש להתייחס אליהם ולטפל בהם.
רבים מלקוחותינו שעברו איתנו תהליך הבראה מסוג זה, הצליחו לשקם את העסק שלהם רק מיישום עקבי של 12 הכללים להבראת העסק.
12 הכללים שיעזרו לכם לצאת ממצב של משבר
1) פיתוח עסקי
פיתוח עסקי הכרחי תמיד ובכל שלב בעסק, אולם בתקופה של משבר – על אחת כמה וכמה. כל עסק צריך להתאים את עצמו לשינויים שמתרחשים בשוק על ידי בניית מוצרים חדשים ואף הוספת מחלקות חדשות שמעבות ומרחיבות את סל המוצרים של החברה. ככל שיש יותר מוצרים ושירותים – היכולת לתמחור גבוה עולה. כלומר, מחירי מוצרים נשחקים אם לא מפתחים מוצרים חדשים שניתן לגבות עליהם יותר
2) שינוי שיטת התגמול של העובדים
- שיטת התגמול לעיתים לא תואמת את המצב הנוכחי. כלומר: יכול להיות שחברה משלמת עבור התפוקה של עובדיה תגמול גבוה מידי שהוא לא כלכלי לה. בחברות גדולות עם הרבה עובדים, שיטת תגמול לא נכונה וגבוהה ביחס למצב, יכולה ליצור בעיות תזרים וביחס ישר לכך גם הפסדים. לדוגמה: בתהליך הבראה שעשינו עם אחת החברות הגדולות אותה אנחנו מלווים, גילינו שהעלות של סך כל שירותי התמיכה שהם נותנים לאנשי המכירות שלהם, כולל התגמול שלהם פר מכירה, התברר כלא כלכלי. בחישוב מדויק של העלויות מול התפוקה, גילינו שמפסידים על אותה מחלקה 227,000 ₪ בחודש. מניתוח עסקי שבצענו, מצאנו שהסיבה לכך הייתה נעוצה בשירות אחד שהחברה התחייבה לתת למחלקה, ששחק את הרווחיות בצורה משמעותית והיווה 50% מהעלות של אותה מחלקה. הפתרון שיצרנו היה שינוי שיטת העבודה באמצעות שינוי המסלולים ותוכניות התגמול של אנשי המכירות.
3) רה-ארגון לעסק
הרעיון הוא לבדוק מה צריך לארגן מחדש בעסק כדי שהוא יתפקד טוב יותר. באחת החברות שאנחנו מלווים מצאנו שיש כפילויות של תפקידים, לדוגמה: מנהל משאבי אנוש לכל מחלקה, במקום שיהיה מנהל משאבי אנוש אחד לכלל החברה, או מנהל פרסום לכל מחלקה במקום מנהל פרסום אחד לכל מחלקות החברה. ביצענו רה-ארגון ופרקנו את החברה לקבוצת המטה וליחידות רווח, כשלכל יחידת רווח הגדרנו איזה תפקידים היא מקבלת מהמטה. בנוסף, בנינו צורת התחשבנות של היחידות מול המטה כדי שנוכל לנתח איזה מהיחידות רווחית ואיזה פחות, כך הצלחנו לחסוך כסף במשכורות ובכפילויות של תפקידים.
4) פיננסים
בעל חברה חייב להיות מעורב בניהול הפיננסי של העסק שלו, בניהול התשלומים והתקבולים ולא להסתמך על רואה החשבון שלו שעוסק בהוצאות והכנסות – זווית ההסתכלות של בעל העסק היא שונה. יש לבנות ולנהל תזרים מזומנים מסודר שיכלול גם צפי מכירות וגם צפי הוצאות. בנוסף, יש לבדוק את ההלוואות הקיימות, האם צריך לפרוס אותן מחדש כדי להפחית את ההחזרים החודשים? אולי אפשר לקבל ריביות טובות יותר? האם איחוד של כל ההלוואות יעזור בהתנהלות נכונה עם תזרים המזומנים?
5) המוצר
התאמת סל המוצרים של החברה למצב המשתנה של השוק. לדוגמה: מאמן כושר שלא יכול לאמן בסטודיו ויוצר שיעורים דיגיטליים למתאמנים שלו, או יועצים בתחומים שונים שיכולים לבצע ליווי טלפוני או שיעורים בזום. המוצרים החדשים יוכלו לשמש אתכם גם מעבר לתקופת המשבר. כמובן שיצירת מוצרים דיגיטליים הם נכס לחברה שיישאר לטווח ארוך.
6) דיגיטציה
פיתוח מוצרים דיגיטליים כדי להגדיל את הנוכחות ברשת ויצירת תכנים כדי לבנות קהילה של עוקבים. השקיעו בנתינת ערך לקהל הלקוחות שלכם. אתם יכולים להתחיל באופן בסיסי ופשוט, גם אם אין ציוד מתאים כמו מיקרופון או מצלמה מקצועית, אך יחד עם זאת השאיפה צריכה להיות תמיד למגמת שיפור . אל תיכנעו למצב – חישבו איך ניתן להמשיך ולמכור את המוצרים שלכם אונליין.
7) מוטיבציה של העובדים
במצב שבו חלק גדול מהעובדים בחל”ת, צריך לשמר את המוטיבציה של העובדים הקיימים. חישבו מה אתם יכולים לעשות כדי להעלות את המוטיבציה שלהם כדי שלא יכנסו לחרדות שאולי בקרוב לא יהיה להם מקור פרנסה. אחת הדרכים היא לחבר את העובדים לכל מה שקורה, לשתף אותם בקשיים, אבל גם בתוכנית הפעולה שיצרתם כדי לצאת מהמצב הקשה. תנו להם הרגשה שהם חלק חשוב ובלתי נפרד מהחברה ושיש להם תפקיד חשוב ביציאה מהמשבר.
8) ספקים
ספק הוא שותף בעסק שלך. הוא שותף גם להצלחות וגם לבעיות. אם יש בעיה, חלק מהפתרון נמצא אצל הספקים שלכם, אפשר לבקש מהספקים פריסה טובה יותר של תשלומים, מסגרת אשראי גדולה יותר. ניתן גם להפוך את הספקים לשותפים שלכם באמצעות חשיבה יצירתית ויציאה עם מבצעים משותפים, לדוגמה: הוצאת ניוזלטר לכלל הלקוחות של העסק עם מכירה של המוצרים של הספק או הטבה משמעותית מתוך מוצרי הספק שמיועדת ללקוחות שלכם .
9) קהל קיים
פיתוח מוצרים לקהל הקיים, איזה שירותים נוספים אתם יכולים למכור להם כדי להגדיל את ההכנסות שלכם. ניתן ליצור חבילות שירות חדשות, אפשר גם לפנות ללקוחות הטובים שלכם ולבקש להקדים תשלומים – בקשו עזרה מהקהל הקיים והנאמן שלכם. אפשר לבקש מהלקוחות הקיימים שירכשו עכשיו שירות עתידי. לדוגמה: קוסמטיקאיות שיכולות להציע טיפול עתידי שישולם מראש.
10) לקוחות עבר
מומלץ ליצור פנייה אל כל הלקוחות מן העבר שסיימו שירות או קנו מוצר ולא חזרו שוב ולהחזיר אותם לשירות באמצעות הצעה עם הטבות אטרקטיביות.
11) מדידת תהליכים וניתוחים
מה שלא מודדים לא ניתן לנהל. זה הזמן לדייק ולבדוק את כל נתוני העסק ולנתח אותם, כדי להגיע ליעדים שהצבתם. עבדו עם נתונים מדידים. סטטיסטיקות הן לא רק למכירות כמו אחוזי מכירה/סגירה, צריך למדוד כל דבר בעסק. לדוגמה: גם לעובדי/ות אדמיניסטרציה ניתן להגדיר נתונים מדידים לבדיקה באמצעות כמות הפעולות שהם עושים ועל ידי זה ניהול תהליכים.
12) התאמת ההוצאות למצב הנוכחי
בצעו התאמה למצב החדש וקצצו את ההוצאות שלכם. לדוגמה: קיצוץ בכוח אדם או ביטול של שירות ששילמתם עליו וניתן כרגע לוותר עליו, לדוגמה: תן ביס לעובדים למשל.
הבראת העסק על ידי חברת Success ייעוץ עסקי
השיטה של חברת Success” ייעוץ עסקי” להבראת העסק ניתנת ליישום בכל עסק בכל גודל. כדי לעבור תהליך הבראה, יש לבצע אבחון מעמיק של כלל המחלקות בחברה ולמפות את הכשלים שגורמים להפסדים כספיים לחברה. לאחר מכן, יש לכתוב תכנית פעולה ליציאה מהמשבר בהסתמך על האבחון שנעשה ולממש אותה צעד אחר צעד. לקוחות רבים שליווינו בתהליך ההבראה, כתוצאה ממשבר כזה או אחר שחוו כחברה, ממשיכים להשתמש בשיטה שלמדו בהתמודדות עם שינויים מתמידים בשוק ולאו דווקא בעתות משבר.