איך בונים תכנית עסקית בריאה ומיטיבה?
בבואנו ליצור תוכנית עסקית לעסק, אנחנו באים עם קשב, רגישות ונוכחות, כיוון שזהו שלב גורלי. לא רק שהתכנית העסקית, תשפיע על מהלך האסטרטגיה, ממנו ינבעו הטקטיקות והפעולות העסקיות שלנו בשוטף ובפוטנציה, לטווח הארוך ולטווח הקצר, אלא שנוכל להיוועץ בתוכנית העסקית, כדי לדעת באם יש לנו עניין לקבל אי אילו מקורות מימון חיצוניים. ובאם כן, התוכנית העסקית, יכולה להיות מה שיתבקש להציג לאותם מקורות מימון, כדי לקבל את המימון. כלומר, באם יש תכנית עסקית בריאה, רציונלית ומעוגנן בקרקע, אפשר מאוד שזה יוביל לאישור הלוואה ואפשרויות מימון אחרות, ביתר קלות – על כן, לתוכנית העסקית יש ערך רב, בביסוס הצעדים הראשונים, של עסק בהתהוותו הראשונית.בכל תכנית עסקית בריאה,קיימת אסטרטגיה עסקית איכותית ונכונה. למידע נוסף אודות אסטרטגיה עסקית.
התוכנית העסקית, יכולה לאפשר מראש את הדברים הבאים:
לדעת אם לעסק יש היתכנות כלכלית. נקרא גם GO / NO GO. כלומר, באם יש אור ירוק לגבי העסק, או אין אור ירוק לגבי העסק. באם לדוגמה אנחנו חושבים על לפתוח עסק לגידול עגבניות, ונדמה שהעלויות הן כמיליון שקל לחודש, בעוד הרווחים הם חצי מיליון שקל לחודש, כנראה שהעסק הוא NO GO, משמע, אור אדום. כמתוך בניית התוכנית העסקית, ביכולתנו וברשותנו לגלות באם המהלכים העסקיים יובילו למצב כלכלי בריא או שלאו, מלכתחילה, במידה נראה שלא, אפשר לעשות שינויים בדרך ההתנהלות העסקית הצפויה, שבעסק החדש, כדי להאמיר את רמת הרווחים הצפויים לכשני מיליון ₪, בעסקי העגבניות, מה שיכול לזכות את היזם החדש באור ירוק להמשך דרכו, כיוון שלעסק שלו יש היתכנות כלכלית – היכולת של העסק להתקיים כלכלית לאורך תקופת היתכנותו/קיומו.
עכשיו קל יותר מתמיד להציג את הכישורים והניסיון שלכם לעולם. בניית קורס דיגיטלי היא דרך יעילה להרחיב את טווח ההגעה שלכם, ליצור זרמי הכנסה פסיביים ולבנות בסיס לקוחות ייעודי. על ידי בניית קורס דיגיטלי משלכם, תוכלו לגלות הזדמנויות חדשות לקידום והצלחה בעשייה אישית ומקצועית כאחד. אתם יכולים ליצור תוכן שקהל היעד שלכם אוהב ומציע מידע בעל ערך שהוא לא יכול למצוא בשום מקום אחר. מצד שני, יש מספר דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני השקת קורס דיגיטלי משלכם. תצטרכו להחליט איזה סוג קורס אתם רוצים ליצור, להגדיר את קהל היעד שלכם ולהגדיר יעדים ברורים. תצטרכו גם להבין את כל השלבים הכרוכים בפיתוח מוצר מקוון מצליח.
הגדרה נכונה של המוצרים, השירותים, תמחורם והרווחים הנקיים.
כדי להוציא מוצר או שירות לשוק, עלינו להיות מאוד ברורים ומדויקים, מה המוצר או השירות עושים, מה הסיפור שלהם, איך הם תומים לעולם ומשפיעים עליו. אם אנחנו יודעים להסביר את זה במילים פשוטות, וברור לנו מה הערך – אנחנו יכולים להגדיר את זה גם באמצעים השיווקיים שנגלם בשלב מאוחר יותר, ונדע שאנחנו נותנים מוצר/שירות בעל ערך, ויודעים להסביר זאת היטב. לאחר מכן, לאור כך שאנחנו מבינים את הערך ואת ההשפעה על האנשים, ועל העולם – אנחנו יכולים לדעת איזה תג מחיר לגלם בתוך המוצר/שירות. שכן המחיר הוא לא משקף את עלות הייצור, או עלות המוצר/שירות בהכרח, אלא את הערך. לערך תמיד יש משקל עיקרי בקביעת התמחור. והערך, לצורך העניין, יכול להיות העזרה שאדם מקבל בדרך ליעד מסוים במסע שלו. לדוגמה, קרם פנים, יכול להיות כלי, לעבר בריאות הפנים ותחושה רעננה – שזה כביכול יעד מסוים בחייהם של אנשים, גם אם הם לא הגדירו אותו באופן מודע. ועל כן, כך יכול הוא להיות בעל ערך עבורם, וככל שהוא עושה “עבודה טובה יותר” בכך, כך יש לו יותר ערך, ועל כן חשוב גם להגדיר את הערך, כדי שיהיה ברור למי שיהיה מעוניין לרכוש, מה המוצר / שירות יכול לעשות עבורו, ועל כן, הדבר יכול לקבל ביטוי בתמחור, ובהסכמה של השוק לרכישה של המוצר/שירות, במחיר זה. מה שישפיע על הרווחים, שלאחר שמקזזים מהם הוצאות ייצור ותפעול, כמו גם מיסים וכיוצא בזה – מקבלים את הרווחים הנקיים, מה נשאר לחברה ולעסק בסופו של יום. כל זה, יכול להיות חלק מבניית התכנית העסקית, ולהילקח בחשבון. אנחנו לא יודעים אם הקורא עוקב, אך אנחנו מעבירים כאן ידע על איך בונים תוכנית עסקית, ואם תכנית עסקית זו המטרה שלך, ייתכן שאנחנו מביאים לך ידע שמקרב אותך אליה, ועל כן יש לו ערך מבחינתך (לו אתה מסכים שזה באמת מקרב אותך ליעד שבאמת יש לך), ואנחנו לא גובים כסף על קריאתך הטקסט, רק תשומת לב וזמן. ואם הקורא, קורא את המילים הללו, הוא כנראה מסכים שהמחיר מוצדק עבור “הערך”. הנקודה הובנה?
התווית לוח זמנים ותקציבים. מה יקרה מתי, למה, איך וכמה זה הולך לעלות?
אלו הן חלק משאלות הזהב. כאשר יש תוכנית עסקית, יש אפשרות לדעת מה היעדים, עד מתי הם אמורים להתרחש, איך הם יקרו – וכמובן, למה שהם יקרו. יעדים לא מבוססים על אוויר ריק, אלא על כוונה עסקית מסוימת. למה אנחנו רוצים שזה יתרחש? מה מניע אותנו לזה? האם זה חלק מערכי החברה, מהצהרת המשימה, או/ו חלק מיעדים התפתחותיים רלוונטיים ומהותיים לארגון? כשנדע את הלמה, נוכל לתעדף את הפעולות הנובעות מתוכה. וכמובן, כמה זה יעלה: מבחינת משכורות, הוצאות תפעול, תשלומים שונים וכיוצא בזה.
על כן, דיברנו רבות על בניית תוכנית עסקית, ונדמה לנו שהוספנו ערך לשאלה: “איך בונים תוכנית עסקית”, שזה נהדר, זו הייתה מהות כוונתנו. אם כי, יועץ עסקי מיומן, שעבר את הדרך בעצמו – כנראה יוכל לאפשר יותר ערך ובהירות, באם רוצים. על כן, נציע את שירותנו ונאפשר מזממנו, ניתן כעת לקבוע שיחת היכרות עם נציג מטעמנו, כדי לראות אם ואיך נכון לנו להתקדם, אנא השאר לנו פרטים באם תרצה להתקדם. תודה על קריאתך.