תוכנית פיננסית ככלי לשליטה בניהול עסק שלך
תוכנית היא אוסף מסודר של פרטים המשמשים להגשמתה של מטרה מסוימת (מתוך: ויקיפדיה). תוכנית פיננסית אם כן מתייחסת לפרטים הנדרשים להגשמת התוצאות הכספיות הרצויות בעסק שלכם.
לרבים מהעסקים להם יעצתי בעשור האחרון לא הייתה תוכנית פיננסית מסודרת ולמעטים מהם היה מסמך תקציב. תקציב מוגדר כ”תוכנחת עסקית המבוטאת בערכים כספיים”. תקציב הוא כלי ניהולי שמטרתו תכנון הוצאות והכנסות הארגון בתקופה מסוימת לפני תחילת הפעילות. לרוב מתבצע תכנון תקציבי לתקופה של שנה המקבילה לשנת מס(תקציב שנתי) אך לעתים מתבצע תכנון תקציבי למשך חייו של פרויקט(תקציב פרויקטאלי) או לתקופה ארוכה יותר או קצרה יותר (תקציב רבעוני, תקציב חד שנתי, תקציב חודשי וכדומה).
במקרים רבים התקציב התייחס בעיקר להוצאות אך לא להכנסות. וכאן בדיוק הבעיה משום שעד כמה שלא תהיה מיומן בתכנון הוצאות עדיין תהיינה לך כאלה. הוצאות שכירות, ארנונה, משכורות עובדים, אנרגיה, שיווק ואחרות לעולם אינן נעלמות. הגישה בה נוקטים מרבית המנהלים בעיקר בתקופות מיתון, משבר או תחרות עזה, היא גישת ההתייעלות, קרי, צמצום הוצאות. מנהל מיומן יוכל למנוע בזבוז מיותר אם קיים (ובד”כ קיים) וחסכון של 10% בהוצאות יהיה הישג גדול. חסכון רב מזה יעיד על ארגון בזבזני בדרך כלל.
הכנסות מאידך, ניתן להעלות בעשרות, מאות ואף אלפי אחוזים (לאורך זמן) גם החברות הגדולות ביותר התחילו בקטן. ב”צ’ק פוינט” של גיל שוויד הושקעו בתחילה כ- 300,000 דולר. הכנסות החברה כיום עומדות על מעל 800 מיליון דולר בשנה ושווי החברה עומד על יותר מ- 5 מיליארד דולר.
כמנהל, עליך לתכנן את ההכנסות על מנת שתהיינה הכנסות גבוהות מהוצאות. תכנון ההכנסות מבטא למעשה את מידת התועלת שהעסק שלך הולך לספק ללקוחות קיימים ופוטנציאליים. אם אינך מספק מוצרים/שירותים סופיים בעלי ערך, כאלה שהלקוח יכול להפיק מהם תועלת, אזי אל לך לצפות להכנסות גבוהות.
ניהול פיננסי נכון הוא לב ליבה של הצלחת כל עסק, והנהלת חשבונות מדויקת מהווה מרכיב חיוני בהשגת מטרה זו. הנהלת חשבונות היא תהליך שמרכז את כל הפעולות הפיננסיות של העסק, החל מרישום הכנסות והוצאות ועד להתחשבנות עם ספקים ולקוחות. תהליך זה מאפשר לבעל העסק לקבל תמונה ברורה ומפורטת של מצבו הפיננסי, לזהות בעיות אפשריות ולנקוט בצעדים הנדרשים לשיפור תזרים המזומנים והרווחיות.
באמצעות מערכת הנהלת חשבונות מסודרת, ניתן להבטיח שהעסק פועל בהתאם לדרישות החוק, כולל הגשת דוחות שנתיים לרשויות המס וביצוע מעקב שוטף אחר מעמד העסק מול רשויות המס והביטוח הלאומי. יתרה מכך, ניהול נכון של חשבונות העסק מאפשר לבעלים לקבל החלטות מושכלות ומבוססות על נתונים עדכניים ומדויקים, כגון קביעת תקציב, תכנון השקעות, וניהול חובות.
בכדי להבטיח שהנהלת החשבונות בעסק מתבצעת בצורה מקצועית ומדויקת, מומלץ לשקול השתתפות בקורס הנהלת חשבונות. זה יספק כלים מעשיים וידע תיאורטי רחב בתחום, כולל הבנה מעמיקה של דוחות פיננסיים, עקרונות הנהלת החשבונות ותוכנות מקצועיות לניהול פיננסי. קורס הנהלת חשבונות מעניק את הבסיס הנחוץ לאלו המעוניינים לנהל את חשבונות העסק באופן עצמאי או להיכנס לתחום כמנהלי חשבונות מקצועיים.
לעיתים קרובות התקציב מקדים את התוכניות ובכך מגביל אותן. לקוחות פונים אלי ואומרים “יש לי כך וכך כסף” כדי להקים את העסק, מה אתה מציע? הדבר דומה למצב בו לנהג מונית שאומר יש לי X ליטר דלק לאן אפשר להגיע? במקרים רבים למקומות שאינם אפילו קרובים ליעד שלכם. נכון יותר יהיה לכתוב את פרטי התוכנית העסקית שלכם (מה אתם רוצים ליצור) שתכלול רישום ברור של התועלת שתספקו ללקוחותיכם ואחר כך לבדוק איזה תקציב נדרש על מנת לממן אותה.
התוכנית פיננסית הינה החלק החמישי מהווה?! והאחרון (למעט נספחים) בתוכנית העסקית שלכם משום שהיא מבוססת על נתונים הנגזרים מ-4 החלקים המקדימים: 1) תיאור הקונספט (הרעיון שמספק תועלת); 2) פירוט המוצרים / השירותים המוצעים; 3) תיאור השוק ותוכנית השיווק (הכולל גם התייחסות למידת התחרות בסביבה); 4) כוח האדם הנדרש; 5) התוכנית הפיננסית או התרגום למספרים הנובעים מארבעת החלקים הראשונים.
לתוכנית הפיננסית מקטעים משלה ורצוי כי תכלול את המרכיבים הבאים:
1. תוכנית מכירות – מבוססת על היכרות/בדיקת שוק, המתרגמת את כמות המכירות לכסף על פני ציר הזמן.
2. לוח סילוקין (שפיצר) – המציג את החזר ההלוואות אם ישנן על פני ציר הזמן.
3. תחזית רווח – המפרטת את ההוצאות החודשיות מול ההכנסות הצפויות.
4. תחזית תזרים הכנסות – גיליון המציג את מועדי קבלת הכסף מהלקוחות על פני תקופת התשלום.
5. תחזית תזרים מזומנים – המציגה את מצב הכסף בחשבון עסק. רווח תפעולי אינו מבטיח יתרת זכות בחשבון משום שלעיתים קרובות מועד פירעון התשלומים של הלקוחות דחוי. בינתיים יכול להצטבר מינוס גדול בחשבון הבנק ועליכם להיות מוכנים לכך באמצעות התכנון הפיננסי שלכם. למעשה הרבה עסקים שעל הנייר מורווחים עקב היקף מכירות גבוה, סובלים מבעיית תזרים מזומנים משום שלקוחותיהם משלמים בתשלומים. הדבר שכיח מאוד בתעשיית הכושר בישראל אשר רוב העסקים בה מציעים תשלום חודשי לאורך כל תקופת המנוי. מקטע תזרים המזומנים יראה לכם מתי הנכם צפויים להגיע לנקודת איזון תפעולית (BEP הכנסות משתוות להוצאות), לנקודת איזון תזרימית (CFBEP החזר מלא של המינוס שהצטבר בחשבון הבנק) ולנקודת החזר ההשקעה (ROI).
6. נקודות רגישות – תרחישים אפשריים עקב סטיות בתכנון. מה יקרה אם קצב גיוס הלקוחות יהיה איטי ב-10% או המחיר הממוצע ללקוח יפחת/יגבר ב- 10%.
התוכנית הפיננסית, מעבר לכך שהיא מבטאת במספרים את הפעילות שלכם, תאפשר לכם גם בקרה על סטיות ופערים אפשריים בין התכנון לביצוע. כאשר תשנו מדד אחד בלבד כמו מחיר למשל, תוכלו מיד לראות את השפעת השינוי לתקופה של חודשים רבים קדימה. תוכלו לנצל כלי זה לקבלת החלטות טובה יותר. במקרים רבים תוספת של 15 ₪ לחודש במחיר השירות תהיה לא משמעותית בעיניי הלקוחות (במיוחד בשירותים שעלותם גבוהה יחסית) ומנגד אתם עלולים לגלות שההשפעה החיובית על העסק היא הגדלת רווחים ב- 50%.
בעת הקמת עסק בענף הכושר מומלץ כי התוכנית הפיננסית תהיה ל-5 שנים. באותה התוכנית ניתן להשתמש ככלי לניהול תקציב ובקרה עליו באופן רבעוני ושנתי.
בברכת עסק מועיל שרווחים בצידו.
רן תמרי – Success Fitness, מייסד.