תוכנית עסקית פנים ארגונית
יש נטייה לחשוב שתוכנית עסקית פנים ארגונית נועדה רק לעסקים חדשים, כשרוצים לבחון רעיון או כשרוצים להציג אותו בפני משקיעים, זו טעות! תוכנית עסקית היא כלי ניהולי יעיל מאד שכשמשתמשים בו בחוכמה הוא חוסך טעויות רבות, הוצאות מיותרות וזמן שהולך לאיבוד.
תוכנית עסקית פנים ארגונית היא אינה דבר שמתאים רק לחברות כמו “בזק” או “אינטל”, הוא גם מתאים לפלאפל דוד או ליקי מעדנים. עסק עובר שינויים בכל יום, עובד מתפטר או שהעסק מתרחב וצריך לגייס עובד חדש, לקוח גדול עומד להיכנס וצריך להיערך על מנת לספק לו הזמנות או שהעסק כל כך מצליח שרוצים לפתוח עוד סניף, כל אחד מאלה הוא שינוי פנים ארגוני שעל המנהל להיערך אליו ברמות שונות.
תוכנית עסקית פנים ארגונית מתחלקת לשני סוגים. האחת, תוכנית עסקית לשיפור עסקי והשניה, תוכנית עסקית אסטרטגית. כאשר בעל עסק מדבר על שינוי קל כגון החלפת תפקידים פנים ארגונית, הוא למעשה מדבר על תוכנית עסקית לשיפור עסקי, עליו לבחון מה ההשלכות של המהלך שהוא עומד לבצע, קידום עובד מתפקידו תיצור חור בתפקידו הקודם, על המנהל לבחון האם יש לו מישהו למלא את אותו החור, מה הנזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מכך, האם התועלת גדולה מהנזק וכך הלאה, זהו תכנון עסקי ולמעשה זו העבודה הניהולית שמצופה ממנהל בכל גודל של עסק.
כמובן שבעסקים גדולים יש בעלי תפקידים למשרות ניהולית וההחלטות שבעסקים מסדר גודל כזה שונות מאשר בעסקים קטנים מאד, עם כוח אדם מצומצם.
למנהל צריכה להיות היכולת לבחון מה תהיה ההשלכה של המהלך שהוא עומד לבצע מה ישתפר מה יפגע או יכול להיפגע, האם זה הזמן הנכון לבצע את המהלך או שכדאי לחכות, כאשר החשוב מכל הוא האם המהלך שהוא עומד לבצע יתברר כהחלטה הטובה ביותר למשך הזמן הארוך ביותר או שמא מדובר בפתרון “פלסטר” שפותר בעיה נקודתית אך בטווח הארוך יצור בעיה גדולה יותר.
לפני מספר ימים פגשתי במנהל רשת גדולה שתפס עובד בכיר שלו שמתפקד כמנהל חנות מזה שנים רבות מדיח עובד זוטר שלו להעביר במקומו את כרטיס הנוכחות שלו, הדבר התגלה בעקבות חשד של המנכ”ל והתבוננות קצרה במצלמות האבטחה חשפה שבלא מעט ימים, למעשה בשליש מהחודש, העובד הזוטר מעביר את הכרטיס נוכחות של המנהל במקומו, גם כדי שהמנכ”ל לא יראה שהוא לא קם בזמן וגם כדי שהמשכורת שלו לא תפגע.
כמובן שמדובר בגניבה לכל דבר מכיסו של המעסיק וגרוע מכך מדובר גם בהדחה של עובד אחר בחנות לביצוע מעשה לא אתי, כמובן שכל אחד מאיתנו חושב לפטר ואף באופן מיידי!, אולם כעת אתן לכם מספר נתונים, יש כרגע חוסר במנהלים ואין מי שיחליף אותו, הרשת בדיוק פותחת עוד שני סניפים ומנהלי התפעול צריכים לאייש אותם כך שאפילו הם לא יכולים לספק גיבוי ואותו עובד הנו עובד נאמן של הרשת שתמיד מוכן לעבוד משמרות כפולות להישאר לספירות מלאי חודשיות, לגבות מנהלים אחרים כשהם נעדרים ויתרה מכך הוא מבין המוכרים הטובים ביותר ברשת מבין מאות עובדים, אם המנכ”ל מפטר אותו הוא למעשה יוצר בעיה אחרת באמצעות יצירת בעיה חדשה.
כשאנחנו עומדים מהצד אנחנו לא תמיד רואים את כל המשתנים וכשאנחנו מעורבים בסיטואציה באופן אישי אנחנו רואים אותה עוד פחות, ולכן למעשה בפעמים רבות אנחנו חייבים להיעזר בגורמים חיצוניים כדי לקבל החלטה נכונה, הגורם יכול להיות עובד בכיר בעסק שאיתו אפשר להתייעץ, שותף, יועץ עסקי או אפילו דף נייר שעליו המנהל רושם את ה”בעד” וה”נגד” וזאת כדי לבחון את כל המשתנים. אחד המרכיבים החשובים ביותר הוא מרכיב ההישרדות: עסק, אדם או זוגיות רוצים לשרוד לזמן הארוך ביותר, הישרדות מושגת פשוט מקבלת יותר החלטות ומעשים נכונים מאשר החלטות לא נכונות ולא השרדותיות, כמובן שאין כאן משקל לכמות אלא רק ל”איכות” כל בר דעת יודע שדיי בהחלטה אחת לא נכונה כדי למוטט עסק או זוגיות מוצלחת.
אחד המרכיבים שלא תוארו קודם בדוגמא והוא חשוב מאד הוא מרכיב הזמן, מה יקרה עם אותו עובד במידה ויקבל נזיפה וימשיך את עבודתו בחברה, האם אופיו השתנה, הרי לא היה מדובר במעידה חד פעמית ואפילו היה כאן מהלך מתוכנן שהדיח אנשים נוספים לדבר עבירה, יתרה מכך הדבר אינו שמור בסוד שכן לפחות עוד עובד אחד ידע על כך בוודאות, אך למנכ”ל לא ידוע אם עובדים אחרים שעבדו תחת אותו מנהל וכיום עובדים בסניפים אחרים לא עשו דברים דומים, אולי אותו עובד אף דיבר עם מנהלים אחרים וסיפר להם על הפתרון שלו להאנג אובר וליקיצה מאוחרת.
ומה לגבי התדמית של המנכ”ל, תארו לכם איזה נזק יכול להיגרם ברשת כולה אם העובדים ידעו שעל עבירה כל כך חמורה המנכ”ל הבליג ונתן לאותו עובד להמשיך אז מה המסר שהוא מעביר לצוות שאפשר לגנוב, להיתפס ועדיין להמשיך לעבוד ברשת???
על מנהל לקבל אין ספור החלטות ביום, חלקן הרות גורל וחלקן כדרך של שגרה אך המכנה המשותף הוא שכולן צריכות להיות החלטות הישרדותיות, כולן צריכות להטיב עם המצב ועל ההטבה במצב להימדד על פני תקופה ולא על בסיס רגעי.
תוכנית עסקית פנים ארגונית היא מהלך מסודר ומאורגן שנועד לתת למנהל כלים מדוייקים לבחון את כלל המשתנים, התוצאות האפשריות וההשלכות שלהן. אל תקבלו החלטות מבלי לבחון אותן עם עוד גורם או לפחות להתייעץ איתו, אני באופן אישי מזמין עובד שלי כשאני צריך לקבל כזו החלטה ופשוט מדבר איתו על המהלך, עצם הדו שיח גורם לי להגיע לפתרון הנכון, גם אם למי שאני מתייעץ איתו כלל אין ידע בתחום שעליו אני מתייעץ איתו, שכן דיי בשאלות של האדם השני כדי שאדע לאן להסתכל ואיזה נתונים עלי לבחון. יש עובדים שצוחקים עלי שהם רק יושבים שם כדי שאוכל לנהל דו-שיח עם עצמי, כמובן שזו לא המטרה אבל אנחנו חיים בעולם דו קוטבי, צריך פלוס ומינוס כדי ליצור זרם חשמלי ומסתבר שזה בדיוק כך גם עם החלטות.
שיהיה רק בהצלחה,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת success ייעוץ עסקי