כמה חשוב להיות קשוב לשוק שלך?
לפני מספר ימים פייסבוק הודיעה שהיא עומדת לשנות את שיטת תיוג התמונות שלה, מי שלא יודע עדיין מה זה תיוג (מי שלא יודע מה זה פייסבוק כנראה בא מכוכב אחר) זו אפשרות לציין איזה אנשים מופיעים התמונה, ברגע שעושים זאת החברים שלך רואים למעשה שסומנת בתמונה מסוימת וזה מיד מופיע על הקיר שלך ואז הם יכולים לראות זאת.
הבעיה התחילה בכך, שלי כמשתמש לא הייתה שום שליטה על מי מתייג אותי באיזה תמונות וגרוע מכך, משתמשים עסקיים עשו בכך שימוש לרעה, הם תייגו אנשים ושמו תמונה של מוצר שלהם ובכך זה בעצם משך בצורה זדונית אנשים לראות את המוצר שלהם, אם אתם שואלים אותי מי שעשה את זה הזיק לעצמו אבל בין אם כן או לא יותר מהכל זה פשוט הציק.
רשת פייסבוק משתנה בכל חודש, היא מאד קשובה ללקוחות לשוק שלה ולכן הודיעה שהיא עומדת לשנות את זה, פתחנו שמפניה במשרד כששמענו את זה כי באמת מאסנו כשתייגו אותנו. המסר החשוב כאן הוא אחד וזה שכל עסק צריך להיות קשוב לקהל שלו.
לא מעט עסקים מגיעים אליי מהסיבה כי לא המוצר הוא הגרוע או כי הם הפסיקו לשווק, אלא הם פשוט נרדמו בשמירה, פספסו את הרכבת או כל ביטוי אחר שמתאר קיפאון על השמרים (אופס עוד ביטוי).
אחד מתפקידיו של המנהל הוא פיתוח עסקי, הוא חייב ללמוד את השוק, לעשות שעורי בית, לראות מגמות בשוק, לראות מה המתחרים עושים…, לא מזמן פגשתי בעל רשת חנויות ששלוש שנים לא ביקר באף אחד מהסניפים שלו, לדבריו אין לו זמן כי הוא עמוס בעבודה במטה וגם כי יש לו עובדים שמנהלים את החנויות והם משקפים לו את השטח – זו שטות גמורה, הרי הוא מקבל רסיסי מידע והוא למעשה לא יכול בשום אופן לצפות שינויים ומגמות חדשות.
לרוב כאשר נדרש לעשות את השינוי זה כבר מאוחר מדי, מנהל חייב לעשות צפי של העתיד, או במילים אחרות חיזוי.
חיזוי יכול להיעשות בכמה דרכים: לצאת לשטח, לבקר מתחרים, לבקר לקוחות, לקרוא מאמרים בתחום, להיות פעיל באתרי בלוגים בתחום, לשוטט באתרים, לבדוק מגמות בחו”ל, להתייעץ עם קולגות, לנתח דוחות, לדבר עם הסוכנים וכו’
מנהל צריך לבחון את עצמו כמה זמן הוא משקיע בשבוע שלא לדבר על זמן ביום כדי שהוא לא יגרום לכל החברה לפספס את התחנה של הרכבת, זה ניהול! לעבוד קשה ולרדות בעובדים אינו ניהול, אפילו לא שמירה על רווחיות, ניהול תפקידו לדאוג להתפתחות העתידית של החברה. רווח הוא בהווה, חברה בלי עתיד היא גוף בלי נשמה, שבשלב כזה או אחר יחדל לתפקד.
לפני כמה שנים ליוויתי בית תוכנה וזיהיתי שהטעות הגדולה היא שהמנכ”ל הפסיק להתעדכן מה קורה בשוק כי קיבל פרוייקט גדול מאד, החברה עמדה לפני משבר, הוריתי לו להשקיע כל בוקר זמן של 30 דקות עם כוס הקפה של הבוקר בביקור ופעילות ענפה בפורומים בתחום שלו, הוא עקב אחרי המגמות, יצר קשר עם מובילי דבר וזה אפילו הוביל למספר שיתופי פעולה מדהימים שאינני יכול לחשוף.
המסר הוא פשוט, אם אתה מנהל דע כי חובתך להוביל ולהראות את הדרך, עובדים ולקוחות כאחד לא יישארו בעסק בלי לראות שהעסק יוכל להוביל אותם בבטחה אל העתיד, דאגו לפנות זמן קבוע בו אתם לומדים את השוק שלכם, דאגו לעדכן את הצוות ואת הלקוחות בחידושים שמצאתם אפילו אם אינכם מתכוונים ליישמם מיד למחרת, עצם ההכרה בכך שאתם מעודכנים בשוק, תיתן ללקוחות שלכם ולעובדים שלכם את הביטחון שהם בחרו בהנהגה הנכונה.
בהצלחה,
אלעד הדר