מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?
את מי מאיתנו לא שאלו, מה נעשה כשנהיה גדולים, התשובות משתנות בהתאם לגיל אבל כמעט כל אחד עבר בשלב כזה או אחר דרך הרצון להיות כבאי או רופא, האם זה אומר שהפכנו להיות כאלה? האם זה קידם אותנו למטרה בצורה כזו או אחרת? התשובה היא: לא.
גם בעל עסק מצהיר בפני עצמו על יעדים: “השנה אגדל, ארוויח יותר, אעבור למקום גדול יותר, אעבוד פחות קשה, אהיה עשיר ואפרוש עד גיל 40 ” וכדומה…
כמה מקרים אתם מכירים לגבי עצמכם או לגבי הסובבים אתכם שאכן הסתיימו כפי שאמרו?
הסיבות לסטייה מהתוצאה הרצויה נובעת משתי טעויות בסיסיות: הראשונה היא היעדר תכנון, ועליה נדבר בהמשך. השנייה היא בסיסית ופשוטה, תשומת לב על הדבר הלא נכון. האם לרצות להיות רופא הוא היעד הנכון של מה שארצה להיות כשאהיה גדול או שמא מטרתי היא להיות אדם מלומד בעל ידע לעזור לאחרים לשפר את מצב בריאותם?
לעולם לא חלמתי להיות יועץ, זו לא הייתה שאיפה שלי וגם לא תכננתי את זה מאז שאני ילד. בשלב מסוים בחיי למדתי ייעוץ עסקי כחלק מרצון לשפר את התוצאות העסקיות בחברה שלי שעסקה בתחום השירותים לעורכי דין. בהמשך הרגשתי ריק מבפנים ויעד כספי כבר לא מילא את החלל, חיפשתי עמוק מה יעשה אותי מאושר, חיפשתי כפי שרבים מגדירים את זה “מה הייעוד שלי בחיים”, לא הייתי צריך לחפש יותר מדי התשובה מייד קפצה: “אני רוצה לעזור לאחרים לשפר את חייהם”.
השאלה שעלתה כפועל יוצא מכך, היא מה היכולת שיש לי או שנדרשת ממני כדי שאוכל למלא את מה שהרגשתי והתשובה לא איחרה לבוא, הרי יש לי ידע טוב שעובד בעסק שלי ועובד גם עבור אחרים ברחבי העולם אז למה שלא אשתמש בו בעצם?!
לא גדלתי כילד שאמר כשאגדל אטפל בעסקים שרוצים להשתפר עסקית, ולמען האמת בתור ילד רציתי בכלל להיות ארכיאולוג…סרטים על ה”מאיה” וה”פרעונים” תמיד הקדימו אותי במסתורין שלהם, אבל הסיבה שלא הלכתי להיות ארכיאולוג נעוצה בהבדל משמעותי, בתור ילד הגדרתי “מי” אני רוצה להיות” במקום להגדיר “מה אני אייצר”.
את הטעות הזו עושים למעשה כלל המנהלים, כאשר הם מגדירים שבשנת 2011 הם רוצים לצמוח ב-30% או להגדיל את העסק ב- 5 עובדים. יעדים מסוג זה הם יעדים בסגנון “מי תהיה כשתהיה גדול” הם יעדים כאלו שרק יפים בתור הצהרה אבל לא פותחים את הדרך לעשייה, כי למעשה הם ריקים מתוכן. איזה עובד ירגיש שייכות להצטרף ליעד צמיחה של 30%, כמה פעמים תקום בבוקר מלא אנרגיה ותגיד לעצמך: “יאללה עוד 29% ואני מנצח!” ? זה יכול לקרות בוקר, שניים, שבוע ואז הקסם נעלם וחוזרים לשגרה.
תכנית אמיתית להשגת יעד כלשהו צריכה להיות מבוססת ראשית על התוצאה שנרצה ליצור, לאחר מכן על המוצר שנרצה לספק או על התועלת שבו עבור הלקוחות שלנו, מכאן תפתח הדרך לכתיבת תוכנית עסקית אמיתית, כזו שתוביל להשגת היעד ולא רק להכרזתו. לתוכנית כזו שיהיו כאלה שישמחו לתמוך בה, העובדים שלכם, בני הזוג שלכם ואפילו הלקוחות שלכם.
משחשבתם על התוצאה שתרצו לייצר, השידות הטובות ביותר בארץ, עיצוב אדריכלי שיחסוך בהוצאות האנרגיה של הבית או בעזרה לשיפור איכות החיים של האחר באמצעות כלים רוחניים, כעת שבו ורשמו מערכת צעדים בתכנון לאחור מאותה תוצאה איך תוכלו להגיע אליה. התכנון של הדרך איך להגיע לאותה תוצאה נקרא למעשה תכנון אסטרטגי, הוא לקוח מהעולם הצבאי אך הוא בהחלט מגדיר את הפעולה בצורה הטובה ביותר, בדיוק כפי שבמלחמה לא אומרים “הפעם ננצח” אלא “נכבוש את היעד X, נפיל את החומה ובכך נשיג שליטה באזור” ורק אז הגנרלים יושבים ומתכננים את המהלכים שיכריעו את המלחמה – כך על מנהל לשבת, לאחר שקבע מה התוצאה שירצה לייצר, ולתכנן את הצעדים הנדרשים כדי לעשות זאת.
גנרל טוב מגדיר יעדים חלקיים, דרכי פעולה, לקוחות זמנים, “תכנית ב’ “, משאבים שידרשו לו, הישגים שיש להשיג כדי להתקדם לשלב הבא ועוד.
גנרל טוב מאד מסוגל לערוך תכנון טוב כל כך שגם אם הפסיד בקרב עדיין ינצח במלחמה, מנהל טוב מתכנן את צעדיו, מגדיר תוכנית פעולה, מציב יעדים, משתף את חברי קבוצתו בדרך ובמטרה, עוקב בקפדנות אחר התקדמות עובדיו באופן שבועי ורואה אם הוא מנצח השבוע את הקרב או שמא עליו להיערך מחדש להתקפה של שבוע הבא.
לצערי, במרבית העסקים אין דברים בסיסים כמו ישיבות צוות או סטטיסטיקות שמודדות את התקופה של העובדים ואת ההתקדמות שלהם ביחס למטרות שהוצבו וזה מסביר לכם למה גם אלה שהגדירו את “הדבר הנכון” לעיתים רחוק משיגים אותו.
תכנון אסטרטגי הוא עבודה ניהולית הפסיקו את כיבוי השריפות והרדיפה אחר הזנב – עצרו! הגדירו את התוצאה שתרצו להשיג כפי שתיארתי והקדישו כל כמות של זמן שנדרשת כדי לתכנן את הדרך לעשות זו, אני מבטיח לכם כי פעולה זו תהיה השקעת הזמן המשתלמת ביותר לעסק שלכם.
טיפ אישי לסיום: כוונו גבוה שלא תמצאו את עצמכם משיגים יעד שנותן לכם הרגשה של בינוניות אחרי כל ההשקעה שעשיתם כדי להשיגו.
באהבה,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת success ייעוץ עסקי