איך לפתוח עסק שיצליח, באמת ובתמים?
ברכות, באם קורא אתה את הכתבה הזו, סביר שאתה שוקל אם ואיך לפתוח עסק. זוהי מחשבה טובה ורלוונטית, בעיקר אם יש בך דבר מה שבוער לצאת לאוויר העולם. על כן, באשר לאיך לפתוח עסק, התשובה דיי פשוטה: פנה לרואה חשבון, שלם סכום מקדמי פשוט, ותן לו להקים עבורך את העסק, דרך כך שהוא פונה בשמך לרשויות הממשלתיות, כדוגמת מס הכנסה, ביטוח לאומי וכיוצא בזה, תלוי בסוג העסק שאתה פותח. למעשה, אתה אפילו לא זקוק לרואה חשבון, ביכולתך לעשות זאת בכוחות עצמך, כדרך הפנייה לרשויות המתאימות.
אז האם כאן מסתיימת כתבתנו? האם זה כל הטיפים לפתיחת עסק שנוכל לתת? ובכן, פתיחת עסק, היא יותר מאשר תיעוד שם העסק במס הכנסה, ומה לא, אלא ממש לפתוח עסק בכוונה להיכנס לעולם העסקים. ואם כבר נציע טיפים לפתיחת עסק, נדבר על איך לפתוח עסק שבאמת יכול להצליח, לככב ולשגשג. אתה מוכן לזה? מתחילים.
קיבלת אור ירוק להצלחה
במסגרת פתיחת עסק, אנחנו בודקים אם יש לך טעם להקים עסק. מה זה אומר? מכיר רמזור? אור ירוק, כתום, צהוב ואדום? במילים פשוטות, אתה יכול לנסוע רק כשיש לך אור ירוק. אם הוא אדום, אז בכלל לא. אנחנו נתרכז כעת על כן ולא. מתי זה כן, ומתי זה לא? זה כן כאשר יש היתכנות כלכלית, כאשר יש לעסק שלך פוטנציאל להצליח. אם אתה מוכר נעליים וגופיות, ואתה צופה הכנסה של עשרה מיליון שקלים לשנה, בעוד ההוצאות אמורות להיות מאה אלף שקל לשנה, סביר להניח שיש לך היתכנות כלכלית מצוינת, שכן החזר התשואה על ההשקעה שלך עומד ביחס של 100 ל-1, שזה מצוין. אם המצב הוא הפוך ממה שתיארנו, אז אין היתכנות כלכלית. על כן, במסגרת הטיפים לפתיחת העסק שנציע כאן, חשוב לבדוק את ההיתכנות הכלכלית. למעשה, יועץ כלכלי או עסקי יכול לסייע בדבר, כדי לעזור לך לראות את התמונה המלאה, ולתשאל אותך בנוגע דרכים השונות בהן אתה מתכנן לייצר תזרימי הכנסה לעצמך כדרך הפעילויות העסקיות.
כמובן, שאם יש לך תכנון לייצר תזרימי הכנסה, סביר להניח שאתה מתכוון להשקיע משהו כדי ליצור אותם. בין אם מדובר בזמן, כסף, אנרגיה וכיוצא בזה. אולי תעשה זאת בעצמך, אולי תשכור עובדים, אולי תקנה ציוד ואף שטח נדל”ני מסוים. כאשר נרד לעומקו ולשורשו של התוכנית העסקית שלך, של תזרימי ההכנסה שלך, נגלה איך אתה מתכוון לעשות את זה. וזה כבר ייתן לנו מושג רב ומעמיק יותר לגבי ההוצאות הצפויות שלך, מה שיכול לספק לנו על ההיתכנות העסקית של העסק המלבלב העתידי. ככל שנקבל תמונת מצב מלאה ורחבה יותר, באופן פשוט ובהיר לגבי הדרך בה אתה מתכוון לקבל ולייצר הכנסה, כך נוכל לדעת מה הן ההכנסות וההוצאות הצפויות, ולדעת אם זה הגיוני בעבורך לפתוח את העסק או שלאו.
זה בסדר לא לדעת מה יקרה הלאה
כמובן, שישנן תקופות הרצה – בהן המוצר/שירות טרם הגיע לשוק, אך עדיין מושקעים משאבים בהרצתו לשוק. כך שאולי זו תהא תקופה של חוסר איזון כלכלי. זה לא בהכרח אומר שעקב חוסר האיזון בתזרים המזומנים, שאין היתכנות כלכלית. שמענו פעם שאמזון הייתה בחוסר איזון כלכלי במשך שנים, שכן סיימה את החודש/שנה/רבעון וכו’ עם הפסדים, ואם זיכרוננו מדויק כאן, ייתכן שעברו חמש שנים עד שהחלה להרוויח. על כן, עצם כך שנדמה שבתחילה אין היתכנות כלכלית, לא בהכרח אומר אור אדום, אלא אולי פשוט לדעת את הדבר, להבין את המשמעויות, ואולי לבדוק אילו מקורות מימון יכולים לתמוך, עד שהעסק יתחיל להרוויח ולצבור תשואה ומומנטום.
על כן, היתכנות כלכלית, כן או לא, אדום או ירוק, GO OR NO GO, ואם זה מסתדר לך תקציבית להתחיל ולהריץ את העסק, ועדיין לתמוך את עצמך כלכלית בתקופה הזאת. גם אם זה NO GO, ההחלטה היא כמובן שלך, וייתכן שיש לך אמונה חזקה שזה יצליח, גם אם לא ברור לך בדיוק עכשיו כיצד. היועץ העסקי לא מתערב לך בפתיחת העסק, אלא רק נותן לך מניסיונו והבנתו כמיטב יכולתו, ועם זאת – כל אדם עבר את חלקת הדרך שביכולתו לעבור, אין אדם (לדעתנו) שעבר את כל הדרך כולה, מכל פרספקטיבה אפשרית. על כן, כל ייעוץ הוא רק פרספקטיבה אחת, וייתכן שיש לך ידיעה חזקה ועמוקה יותר מאשר מה שטיפים לפתיחת עסק יכולים להעניק לך, שזה טוב, זה הנכס היקר והמקודש ביותר שלך, לדעתנו, הכותבים.
לדעת למה אתה נכנס לזה, מה חשוב ומזיז אותך לפתוח עסק כעת
ואם כבר מדברים על טיפים לפתיחת עסק, לאחר שבדקנו היתכנות כלכלית, ואולי היו לנו כל מיני שיטות חכמות לעשות זאת, כמו לדוגמה לשלוח אבטיפוס לשוק ולראות אם השוק קונה, כדי לאסוף מידע מקדים וכיוצא בזה, נוכל לדבר גם על התוכנית העסקית. התוכנית העסקית, יכולה להיות אחד הנכסים החשובים ביותר של העסק, של הארגון בכלל. מדוע זה כך? התוכנית העסקית מספרת מה אנחנו הולכים לעשות, איך, למה ומתי – כמו גם כמה זה יעלה. הסיבה שאנחנו רוצים לדעת את זה, היא שכאשר יש תוכנית עסקית, אנחנו קודם כל מתחילים מה-למה שלנו. הלמה יכול להיות מאוד אצילי, כמו לתת לילדים באפריקה גישה למים נקיים, טהורים וצלולים, ויכול להיות מאוד אישי וקרוב לבית, כמו הרצון למכור מחשבים באיכות גבוהה לאנשים שמעריכים טכנולוגיה. כשיש משהו שבאמת מזיז ומניע אותנו, אפשר שזה באמת “הדבר שלנו”, וזה הדבר שאנחנו רוצים להגשים.
וכשיש לנו את זה, אנחנו יודעים שאנחנו בעסק הזה, שאנחנו בעניין. וזה הטיפ המרכזי לפתיחת עסק, שנציע כעת, לצורך העניין. ומתוך כך, אפשר לתכנן יעדים. כמה אנשים נרצה שירוויחו מהדבר שאנחנו רוצים להביא לעולם? איך החיים שלהם ישתנו? מה נצטרך לעשות כדי לגרום לזה לקרות? עד מתי כך וכך צריך לקרות ולהתרחש, כדי להגיע ליעד הזה והזה? וכמה כל זה יעלה? וכמה כל זה יכניס? וכיוצא בזה.
כשיש לנו את זה, אנחנו מוכנים, פחות או יותר – להתחיל לזוז, לבנות בסיסים, לייצב את עצמנו בתנועה ולבנות משהו חדש. על כן, עד כאן טיפים לפתיחת עסק, וברצוננו לדעת: האם אתה מרגיש מוכן ובשל יותר לפתוח עסק משהיית טרם קראת את הכתבה? האם למדת משהו חדש? האם ברצונך להתייעץ עימנו על דבר מה שריגש את ליבך ועורר את שכלך? נשמח לדבר ולדסקס, אנא השאר פרטים וניצור קשר בהקדם, תודה על קריאתך.