ניהול כספים לצמיחה בריאה בעסק
עסק פועל על חמצן, וחמצן זו רוח, רוח חיים. רוח החיים של העסק, היא כמובן הרוח הנושמת והחיה של בעליו, וכמובן האנרגיה שלו לפעול באדמה. כך שמחד יש לנו את הנשמה של העסק, בממד הרוחני, ומאידך את הגוף של העסק, ברובד הפיזי. וברובד הפיזי, אנחנו עוסקים בניהול כספים – שכן כמו שבמערכת הביולוגית של גוף האדם אנחנו עוסקים בניהול אנרגיה (ספירת קלוריות, לדוגמה), כך גם במערכת המקצועית של העסק, אנחנו עוסקים בניהול אנרגיה (ספירת כספים).
כשאנחנו רוצים להעלות במשקל (אולי כדי לצבור שריר, או מסת גוף), או להוריד בו (אולי כדי לחטב, לחשוף יותר שריר, וכיוצא בזה), אנחנו מתבוננים במאזן הקלורי, מדי יום, שבוע, חודש, שנה ותקופה. אנחנו מסתכלים אם אנחנו מסיימים תקופה נתונה בגירעון קלורי/אנרגטי, או בעודף קלורי/אנרגטי, כאשר מה שרלוונטי זה אם עמדנו ביעד, ואם כן/לא אז למה ובכמה, ומה נוכל לעשות כדי ללמוד מכך ולהמשיך לצמוח ולקיים את עצמנו בשמחה והערכה להמשך הדרך. ובאופן דומה, גם עסק יכול להציב לעצמו מטרות “קלוריות”, או אנרגטיות, המתבטאות בממון ובכסף: האם עמדנו ביעדים החודשיים, ואם כן, אז בכמה ולמה, ומה נוכל ללמוד מזה כדי לברך את עצמנו, להמשיך מכאן ולחוות אפילו יותר הצלחה בהמשך?
על כן, ניהול הכספים, או האנרגיה/רוח החיים של העסק, הוא חלק משמעותי בניהול העסק. אלא שעקב כך שכסף יכול להיות נושא שאנחנו לא נוגעים בו בקלות, או לא רוצים לדעת את כל “האמת” לגביו, אנחנו יכולים לתת לו לשרור קצת בכאוס ותוהו ובוהו, ולא לדעת בדיוק, בדיוק, מה קורה איתו. על כן, ייתכן מצב בו יש לנו חוסר הבנה, חוסר סדר ואפילו מידה מסוימת של הזנחה, בענייני כספים בעסק שלנו, בעוד שאם היה לנו ניהול כספים בריא בעסק, המצב הפיננסי שלו היה מאוזן הרבה יותר.
איך יודעים שהגיע הזמן לנהל את הכספים ברמה גבוהה יותר?
בפן התוצאתי:
-בעסק יש חוסר יעילות (כפל תפקידים, אי הגעה למשימות, פרודוקטיביות שאינה ממוצה בשיאה, וכיוצא בזה)
-רווחיות שאינה אופטימלית
-קבלת החלטות שאינן משרתות את טובת העסק, בנושא כספים (בענייני השקעה, הלוואה, החזרי תשלומים וכיוצא בזה)
-ערבוב בין הרובד הפרטי לעסקי (בחשבונות הבנק וכיוצא בזה)
-בתכנון לא מואר, צלול ומדויק של הרובד העסקי-פיננסי, כמו לדוגמה חוסר מעקב והתייעצות בדוח תזרים המזומנים של העסק כדי לדעת מה הקרדיט של העסק בזמן נתון ועל פי כך קבלת החלטות פיננסיות, וכיוצא בזה.
בפן של העולם הפנימי:
-כאשר נושא ניהול הכספים מרגיש כמו “עניין מורכב, מסובך ולא נגיש”, ועדיף לא להיכנס לעומקו
-כאשר ניהול נושא הכספים אינו בעדיפות, כיוון שיש “משימות דחופות הרבה יותר”
-כאשר ניהול נושא הכספים הוא בעדיפות (מסוימת), ויש נוחות מספקת כדי לגשת אליו, אך אין מספיק ידע והבנה מה לעשות לגבי כל הנתונים, המספרים והמושגים החשבונאיים, וכיוצא בזה. (וטרם התקבלה עזרה/הכשרה מקצועית בנידון).
צמיחה בניהול הכספים של העסק
איך עושים את השיפט, ואיך ממשיכים מכאן? שהרי, הבנו שהתנהלות כלכלית היא חשובה ומשמעותית, כדי להגיע למטרות, לקבל החלטות נבונות וצלולות, ולהרגיש בנוח ובמלאות אמיתית עם נושא הכספים בעסק שלנו. הבנו שאם נתנהל נכון מבחינה פיננסית, תהיה לנו אפשרות לבנות על מבנים קיימים, על קרקע “יציבה” (יחסית לעולם הכאוטי), על כספים “שאמורים להיות שם”, את ההחלטות הפיננסיות שלנו, וזה יכול לתמוך בצמיחה בריאה. אז איך בכל מקרה, עושים זאת?
נתחיל, ראשית כל, מדוחות כלכליים. שהרי יש המון כלים שיכולים לתמוך בהתנהלות כלכלית “בריאה”, בעסק, אלא שבכתבה זו ננסה לתמצת ולגעת בנקודות שיכולות להאיר עקרונות פשוטים ומיידיים לרגע זה. ראשית כל, באם מנהלים את העסק מבחינה כלכלית, ומבצעים אי אילו פעילויות: דוגמת העסקת עובדים, השקת מוצר, פרסומות וכיוצא בזה – הרי שזה ראוי להתבסס על נתונים פיננסיים מדויקים וברורים.
כך שאם יש לנו הוצאות להמשך הדרך, אנחנו יודעים מאיפה הכסף למימון שלהן מגיע, מבראשית הימים. ובאם יש עניין לקחת מימון חיצוני עבורו, זה בדיוק מה שנעשה, בקצב שלנו ובתנאים שנגדיר ונכתיב אותם כרצויים. וכאשר אנחנו יודעים באילו תנאים אנחנו לוקחים את הפעולה, זו המסננת דרכה נביא אותה לעולם. כך שבמקום לנהוג באופן אימפולסיבי ולקחת הוצאות, שלא בהכרח יש להן כיסוי – לדעת מראש כמה כסף צריך כדי לכסות, ואם יש לנו עניין לכסות אותן, או שלאו – ואם כן, באיזו דרך?
מנהל כספים פנימי לעסק – הנושא באחריות להתנהלות הכלכלית
באם רוצים לדעת מה הם הכספים הזמינים לעסק, כדי להתנהל נכונה מבחינה כלכלית, הרי שאפשר כמובן להתבונן על הדוחות השנתיים של רואה החשבון, ועם זאת, להסתמך על רשומות פנימיות – שהעסק עצמו משמר ומודד, כמו אלו של דוח תזרים המזומנים. שכן, רואה חשבון לא אמור לשמש כיועץ לניהול כספים בעסק, אלא אם כן זוהי חלק מהגדרת תפקידו בעסק/חברה. כמו גם דוחות שנתיים, או אלו שיוצאים כל מספר חודשים, אינם תחליף לתמונת מצב עכשווית, ועל כן מתבקש לקחת אחריות על יצירת דוחות שדווקא כן ייצגו זאת.
למעשה, ייתכן שיהא זה רעיון טוב להעסיק מנהל כספים, מטעם החברה או העסק, או אולי יועץ שיהיה אחראי על התחום הזה – כדי לקחת אחריות על התחום הכלכלי של ההתנהלות הפיננסית בחברה, כך שתהא אפשרות לייצר ולהמציא, בכל עת, דוחות פיננסיים רלוונטיים להתנהלותו הבריאה של עסק משגשג. באם תרצה לקבל את עזרתנו בנידון, נשמח לסייע, אנא צור קשר להמשך פרטים. תודה על קריאתך.