תרבות האוכל והמסעדנות בארץ גדלה ותופסת תאוצה משנה לשנה. ניתן לראות את ריבוי תוכניות הראליטי הקשורות באוכל כמאפיין של רמות הביקושים בשוק. הישראלים אוהבים לאכול ואוהבים לבלות במסעדות כחלק מתרבות הבילוי והפנאי שלהם. “יש לי כשרון בישול, כולם אוהבים את האוכל שלי, אני רוצה לפתוח מסעדה”. אך האם כל אחד שיש לו כישרון, גם אם השף המוכשר ביותר, יכול לפתוח מסעדה ולהצליח? התשובה היא לא!
יועץ עסקי למסעדות
פתיחת מסעדה וניהולה השוטף כוללים הרבה מרכיבים שאינם קשורים ישירות ליכולת הבישול המקצועית של השף או בעל המסעדה, אלא לניהולו של עסק לכל דבר. נכון יהיה לומר שזה יהיה אף לא אחראי לפתוח מסעדה ללא יועץ עסקי למסעדות, יועץ מקצועי ומיומן שילווה את כל תהליך פתיחת המסעדה, או יועץ מסעדות שילווה ויכוון במקרה של מסעדה קיימת.
למה חייב ייעוץ עסקי מתחילת הדרך למסעדות?
כל זאת לאור הסטטיסטיקה העגומה הגורסת ש – 80% מהמסעדות בישראל לא שורדות יותר מ 5 שנים מזמן ההקמה שלהן!
כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה, על בעל המסעדה, או בעל הכישרון בבישול להיעזר בשירותיו של יועץ עסקי למסעדות שמכיר את כלל המרכיבים שיש להתייחס אליהם כשמקימים ו/או מנהלים מסעדה. כדי לכלול את כל המרכיבים או ההיבטים הללו, יש לבצע תכנון מדוקדק ולהסתייע בתוכניות אסטרטגיות שהיועץ העסקי של המסעדה מכין לאחר אבחון מעמיק של השוק ושל מצב המסעדה, במידה ומדובר במסעדה קיימת.
מה אלו אותם המרכיבים שיש להתייחס אליהם בפתיחה של מסעדה חדשה או ניהולה של מסעדה קיימת?
נמנה חלק מהמרכיבים הרבים שיש להתייחס אליהם – סקרי שוק מקדימים, ניתוח מתחרים, ניתוח חוזקות וחולשות, בחירת מיקום נכון למסעדה שיתאים לקהל היעד הרלוונטי, הגדרת מוצר מדויקת – מה המסעדה מציעה לקהל לקוחותיה? מה בתפריט? האם המסעדה כשרה או לא? ובהתאם האם המסעדה פתוחה בסופי שבוע? רישיונות והיתרים שעל בעל המסעדה לקבל כדי להפעיל את המסעדה ועוד..
ייעוץ עסקי למסעדות
חברת Success לייעוץ עסקי, מלווה מסעדות רבות בתהליכי הקמה או בתהליכי שיקום של מסעדות קיימות ומבצעת תהליכי אבחון מעמיקים כדי להוביל את המסעדה למצב של רווחיות, תוך כדי התייחסות לכלל המרכיבים שצוינו לעיל.
האבחון המעמיק כולל בתוכו בדיקת נתונים כמותיים הקשורים בביצועי המסעדה והתאמת נוסחה מדויקת לשיפור הביצועים. כשהיועץ העסקי למסעדות מקבל תמונה אמיתית שמבוססת על נתונים כמותיים, הוא יוכל להתאים למסעדה את האסטרטגיה הכי נכונה שתביא אותה לרווחיות בשוק תחרותי וקשה.
יחד עם זאת, לישראלים יש נטייה להיות “הגיוניים עם המצב הקיים” ונוטים לייחס את מצבם העסקי לגורמים חיצוניים להם. לדוגמה: בעלי מסעדות יאשימו את יוקר המחייה, או את המצב הבטחוני הרעוע במדינה, המצב הסוציואקונומי של קהל הלקוחות שלהם או את המצב הכלכלי הקשה. הזדהות עם “המצב הקיים” מונע התפתחות ולעיתים אף קפאון שיוביל להפסדים כספיים וחוסר הצלחה.
לווי עסקי למסעדות
בתהליך ליווי של יועץ עסקי למסעדות, מטעם חברת Success , היועץ מלמד את בעלי המסעדות איך להיות יצירתיים בהתנהלות עם “המצב הקיים” ומלמד אותם להפסיק להתייחס למצבים האלה כאל עובדה מוגמרת.
בנוסף, היועץ העסקי למסעדות מנהל תהליכי אסטרטגיה יצירתיים שכוללים, בין היתר, יצירת בידול (ייחודיות תחרותית) בשוק רווי מסעדות, תמחור, שיווק ופרסום, עבודה נכונה מול ספקים, תכנון נכון של עלויות חומרי הגלם ועוד.
בליווי נכון, מקצועי ויצירתי, אין סיבה שמסעדה לא תצליח להמריא בשוק תחרותי ולצלוח את הסטטיסטיקה העגומה והידועה של מסעדות בישראל.