תעמולת סוף השנה האזרחית
איזו שטות זו התעמולה של סוף השנה האזרחית!
כאילו העסקים מאפסים מונה ומתחילים מחדש. הרי בפועל זו רק הזדמנות לבעלי מקצוע לדרוש מאיתנו להשקיע אצלם עוד כסף, תירוץ טוב לספקים לצאת במבצע, להסביר למה זה כדאי לסוף השנה, ספירות המלאי וכיוצא באלה…
בפועל, מנהל אמור למדוד את עצמו משבוע לשבוע, מחודש לחודש. בהתאם לזה הוא יכול לקבוע יעדים. ובדיוק כמו שהוא קובע יעד שבועי ויעד חודשי לצוות שלו ולעצמו, כך הוא גם יכול לקבוע יעד שנתי. הרעיון של חשבון נפש בסוף שנה הוא בהחלט חשוב אך הוא אמור לשמש עבור משהו מאד מסוים. בעל העסק אמור ללמוד ממנו מה הוא עשה לא בסדר ואיך להתקדם ממנו לתוצאות טובות יותר לשנה הבאה.
בעלי עסקים מחכים לשמוע מהרואה חשבון שלהם איך העסק תיפקד השנה ומה לשפר, אבל הם לא מבינים משהו מאד עקרוני: רואה חשבון מסתכל על העבר!!!
לרוב, אחרי שהוא רואה משהו ועד שהוא יחזור אליך עם ההשלכות של זה, אתה בעסק שלך כבר עשית עשרות פעולות חדשות ושונות. לכן, מה שיותר חשוב בעסקים, ובחיים בכלל, הוא למעשה תכנון של העתיד.
אני לא אומר שהעבר חסר משמעות. כמו שכתבתי, בהחלט חשוב להסיק את המסקנות שלך וללמוד מטעויות העבר. אבל יותר חשוב זה לתכנן קדימה: אם לדוגמה עברה שנה והגדלנו את ההלוואות שלנו או סתם לא חסכנו כסף, כדאי שנבדוק איך לתכנן ולנהל את הכספים שלנו בצורה טובה יותר. כסף לא מגיע רק משיווק ומכירות. כסף מגיע מהתנהלות נכונה עם כסף. רוב האנשים העשירים התחילו עם הון קטן מאד, אבל הם ידעו איך להתנהל איתו בצורה נכונה, וכך עשו עוד כסף. דונאלד טראמפ פשט רגל 7 פעמים ובכל זאת הפך שוב למיליארדר – הוא פשוט אמן בניהול כספים.
זכרו תמיד: כדי להצליח בעסקים צריך לתכנן קדימה! להתנהל נכון ובעיקר לשלוט בידע שקשור לניהול כספים, ולא באמצעות הידע שרואה החשבון שלך נותן לך על איך לחסוך מסים. אני מדבר על ידע שמקנה לך את היכולת להבין איפה להשקיע בעסק שלך, מה יותר נכון אסטרטגית, איזה שירות יקדם את העסק, איזה קהל יעד הוא נכון לך יותר, מה סוג הלקוחות שימשיכו איתך לטווח הארוך, כמה עלייך לחסוך בכל חודש, מתי להשקיע בעסק שלך עצמך, איזה סוג של פיתוח עסקי צריך, וכדאי לך לעשות, ועוד הרבה דברים שנקראים ניהול.
בעלי עסקים חיים בתחושה שהכל ייפתר עם עוד שיווק ועוד מכירות, אבל האמת היא שלפעמים ככל שתמכור יותר תפסיד יותר. פעם טיפלתי בעסק שהתמחור על הנייר היה מדהים! אבל ההוצאות התפעוליות הגבוהות, כמות הטעויות של כוח האדם הלא מיומן ומוצר לא איכותי גרמו לו למעשה להפסיד פי 2 ממה שהרוויח – והוא לא הצליח להבין למה הוא מפסיד.
הכל מתחיל מניהול נכון. אז לכבוד השנה האזרחית החדשה, עשו לעצמכם טובה גדולה, אל תחפשו איך “לדפוק את מס הכנסה”. במקום זה השקיעו משאבים בדרכים לשיפור העסק שלכם. תשאפו לשלם כמה שיותר מסים – כי זה אומר שהרווחתם!
שלכם,
אלעד הדר