שותפות עסקית היא חתונה לכל דבר
חתונה היא החלטה חשובה בחיים, אנחנו חושבים הרבה לפני הצד הגורלי הזה, עושים תוכניות מבררים צרכים, מתאמים צפיות, לפעמים גרים קצת יחד לפני החתונה ורובינו חווינו מספר מערכות יחסים לפני שהתמסדנו וחתמנו על ברית הנישואין. למה אתם חושבים ששותפות שונה מכך?!
למה בכלל לקחת שותף? כמו בכל מערכת יחסים ישנן החלטות נכונות שמביאות ללקיחת שותף ויש החלטות מתוך חולשה שאחר כך מצטערים עליהן:
שותפות שנעשית כתוצאה של לחץ כלכלי אף פעם לא בריאה, השותף לרוב ינצל את החולשה של הצד השני בעסקה מאחר והוא נמצא במצב של חוסר אונים או לחלופין הוא נמצא בחרדה קיומית מאד גדולה לגבי עתידו העסקי ולרוב גם לגבי הביטחון הפיננסי האישי שלו ולכן באותו רגע אנשים נוטים לקבל החלטות ממקום של חולשה ולומר שאין להם בעיה לוותר על חלק בעסק בעבור “חבל הצלה”.
אם השותפות נעשתה רק מסיבה זו היא תלויה על חבל דק שכן ברגע שהעסק יתייצב ויתחיל להרוויח, יתכן מצב שבו בצד שוויתר יש סיכוי גדול לרגשות חרטה ואף לתחושת ניקור אודות חלוקת העבודה שכן הוא ממשיך ועובד והוא זה שבעצם גורם לעסק להכניס כסף ואילו הצד השני רק נתן כסף.
אם הצד שנתן את הכסף גם פעיל בעסק זו חצי נחמה ועובדה שמעלה את יכולת הישרדותה של השותפות, אך כמובן שהמשוואה האופטימאלית לשותפות מוצלחת היא ערך מוסף שכל צד מביא, בדיוק כמו בזוגיות, הצדדים צריכים להשלים זה את זה.
שתף אחד יכול להביא את הידע של איך לבצע שירותי הדברה ואילו השני שבעבר הייתה לו חברת ניקיון יכול לקשר את העסק החדש ללקוחות עסקיים וליצור שיתופי פעולה פוריים. שותף אחד בעל ידע גדול מאד בבניית אתרים באינטרנט יכול לחבור לשותף בעל ידע בשיווק ומכירות, שותפויות מסוג זה הן שותפויות בעלות רמת הישרדות גבוהה יותר, שכן יש חליפין הוגן בין הצדדים.
להלן כמה נקודות שיש להקפיד עליהם בבניית שותפות:
1. הגדירו נקודת יציאה – עוד בטרם מתחתנים תחליטו איך מתגרשים, כך לא תרגישו שאתם מאולצים לחיות בקשר הזה וכי בכל שלב אתם יכולים לפרוש.
2. הגדירו תפקידים – הגדירו מה על כל צד לעשות ומה רמת הביצועים הרצויה אחרת כל היום תמדדו מי הולך הבית מוקדם יותר או מי נשאר לעבוד יותר שעות. הדבר הנכון למדוד הוא תוצרים סופיים בעלי ערך, מה התפקיד אמור לייצר וכמה הוא אמור לייצר ממנו, כל עוד כל אחד ממלא את חלקו, אי אפשר לבוא אליו בטענות גם אם הוא עושה את חלקו עם אצבע אחת כשיושב על חוף הים.
3. החליטו שכל אחד הוא בר החלפה – זה שאתם שותפים זה לא אומר ששניכם צריכים לעבוד בפועל בעסק, הגדירו מה רמת השכר שמגיעה לאדם בתפקיד אותו אתם ממלאים והגדירו שבאם במשך שלושה חודשים לדוגמא הביצועים בתפקיד לא עומדים ברמת הצפיות שהגדרתם, יש אפשרות לבצע החלפת שותף בעובד שכיר בשכר זהה או נמוך.
4. בונוסים וחלוקת רווחים – לא צריך לחכות לסוף שנה וגם לא צריך לשדוד את הקופה מדי חודש, קבעו מה הסכום שנשאר לעסק, כי גם לו מותר להרוויח והוא צריך לחסוך כדי שתהיה לו קופה לפיתוח עסקי. ברם מעל סכום חודשי מסוים בהחלט אפשר ורצוי ליהנות מחלוקת רווחים, למחמירים אפשר לעשות זאת רבעונית.
5. מגשר – שותפויות מביאות איתן מחלוקות כמעט כמו בזוגיות… הגדירו מראש מי יטיל את הווטו עבורכם כשלא תסכימו, לפעמים מגשר מוסכם בין הצדדים יכול לפסוק וניתן להתקדם הלאה במקום לריב עד שעוקרים אחד לשני את הראש.
6. הוצאות – קבעו מה התקציב שלכל אחד מכם מותר להוציא מבלי להתייעץ עם השותף, לדוגמא לכל שותף מותר לקבל החלטה על הוצאה של עד 1000 ₪ כי אם על כל הוצאה תצטרכו אישור שום דבר לא יזוז בעסק הזה.
לסיום, זיכרו ששותפות היא כמו זוגיות, בדקו עם מי השותף שלכם “יצא” קודם, מה הסטטיסטיקות שלו בקשרים קודמים והכי טוב הוא לצאת לתקופה קצרה יחד לפני שעוברים לגור ביחד. אל תמהרו להיכנס לשותפויות לפני שעבדתם לפחות 3 חודשים עם האדם שבחרתם כשותף עתידי, זו תקופת ניסיון מינימאלית.
בהצלחה,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת success ייעוץ עסקי