מתקופת האדם הקדמון ועד פייסבוק
פייסבוק, טוויטר, בלוג, אינטרנט, קידום ממומן, קידום אורגני, קידום ברשתות חברתיות, ניוזלטר, באנרים, דפי נחיתה, וובמינרים, פרסום במנועי חיפוש, פורטלים, פורומים, YOUTUBE…
להמשיך או שכאב הראש כבר התחיל?
לעסקים הקטנים העולם פעם היה פשוט. אפשר היה לפרסם ב”דפי זהב”, בעיתון או בפליירים וזהו. אז נכנס האינטרנט וטרף את הקלפים, אפשר היה לפרסם בלי תשלום, פשוט להקים עמוד אינטרנט ולחכות שהכסף יתחיל לזרום, אז זהו שזה לא בדיוק עבד כך, או כך לפחות חשבו,
כל חברה לבניית אתרים הפכה לסטארט אפ מצליח, כולם הסבירו לך איך בלי אתר אינטרנט תישאר בלי לקוחות כי כולם ילכו למתחרים שלך ואז התחילו מכירות מטורפות של אתרי אינטרנט, שלמעשה נמשכות עד היום.
“אתר אינטרנט בלי קידום לא שווה כלום!” כך אמרו לנו חברות הקידום שצצו כפטריות אחרי הגשם מייד אחרי בוני האתרים, “הרי אם לכולם יש אתר למה שיגיעו דווקא אליך, בתשלום קטן מאד נוכל לקדם לך את האתר ב ADWORDS הקידום הממומן של גוגל מנוע החיפוש הגדול בעולם”, וכך התחילו להם ילדים בני 16 למכור לכם פרסום יקר כשהם מועסקים על-ידי חברות לקידום אתרים שהספיקו לרכוב על הגל.
“פרסום ממומן עולה המון כסף, חבל על הכסף שלך תשקיע לטווח ארוך, רק קידום אורגני כלכלי” – זה היה הסלוגן החדש של חברות קידום האתרים, כשאותם בני 16 התחילו לפנות ישירות ללקוחות וכשהלקוחות התחילו בעצמם לראות סרטונים ולקרוא מאמרים כיצד לעשות קידום בעצמם.
אמרנו סרטונים אמרנו YOUTUBE, העולם הופך לוידאו. כולם אוהבים יותר לראות סרטון מאשר לקרוא מאמר כך שכנעו אותנו חברות הפקת הסרטונים לאינטרנט, כיום כל אחד יכול ב 1,500 ₪ לרכוש מצלמת וידאו איכותית, לערוך ולהעלות עבורנו את המסר שברצוננו להעביר לקהל היעד וכולם התחילו בטירוף חושים להוסיף סרטונים לאתרי האינטרנט שלהם.
כפועל יוצא צצו חברות שמתמחות בקידום באתרי וידאו ועכשיו הם נשאו את הדגל שבלי קידום לסרטים שלך רק המשפחה שלך תראה אותם.
פייסבוק, טוויטר וחבריו הגיעו מאוחר יותר, הלקוחות שלך הם אנשים ואנשים יש בכל מקום ובעיקר ברשתות חברתיות – אתה לא יכול שלא להיות שם!
מבולבלים? מה הפלא!
הכל נכון או שהכל קונספירציה של אנשי מכירות?
כל התשובות נכונות, קראו היטב גזרו ושמרו לכשיגיע איש המכירות או הגל הבא:
בכל תקופה יש כוכב חדש שיאמר לכם שכאן טמונה ההצלחה הבאה של העסק שלכם, שמשם יגיעו כל הלקוחות שלכם בצרחות וידיים מונפות ויצעקו “אנא קח את כספינו, אנחנו שלך”.
פייסבוק מעולה כמו גם פרסום בפליירים ולמעשה אף אחד מהם לא מת או מנצח את השני, הכול תלוי בסוג העסק, בקהל היעד שלו ובמטרות שהוא רוצה להשיג, כדי לעשות סדר אחת ולתמיד אתן לכם מספר כללי מפתח כיצד לבחון זאת בעצמכם ולא דרך העיניים של איש המכירות שמולכם:
1. דעו כי אם אתם עסק שבנוי על לקוחות מקומיים כמו למשל מוסך, כאן קידום בגוגל בין אם ממומן או אורגני הוא פחות משמעותי, כי למעשה אתם מפספסים לקוחות פוטנציאליים רבים שעלה לכם כסף להגיע אליהם, אולם לא תוכלו למכור להם כמו לדוגמא מוסך מאשקלון שממוקם ראשון בגוגל בקטגוריה פולקסווגן אבל רואה את המודעה לקוח מהרצליה. דוגמא נוספת, קוסמטיקאית מכרמיאל שנמצאת ראשונה במילה הסרות שיער אבל רואה את המודעה לקוחה מקרית מלאכי. לצערי כיום גוגל עדיין לא יודעת לפלח לפי ערים ולכן חשוב לא להתפתות להבטחות שווא.
2. בדקו תוצאות – ספק שמבטיח לכם הצלחות חייב לגבות את ההבטחות בתוצאות, מי אמר שאתם חייבים לבדוק על בשרכם, בקשו מהלקוח לראות עבודות שעשה ללקוחות דומים, רצוי בתחומכם, אל תתעצלו התקשרו ללקוחות ובדקו איתם, כמה זמן הם היו בשירות, האם הם עדיין בשירות, מה היו התוצאות והכי חשוב האם יש קרבה מעבר ליחסי לקוח וספק בניהם. אל תתעצלו לבדוק באינטרנט מה כתוב על הספק או על ההצעה שהוא נותן לכם.
3. התייעצו עם מומחים – לא פעם חסכתי ללקוחות אלפי שקלים בשנה רק בגלל שאני יודע כמה אמור לעלות שירות מסוים או מה בדיוק נותנים להם בהצעת מחיר. בסך הכול, רוב ההצעות מחיר מסובכות מכדי שלקוח שלא מבין הרבה בשיווק באינטרנט יבין מה זה אומר הקמת דף בטוויטר או הגדרת חשבון פייסבוק בצורה אופטימאלית, בדיוק כמו המושג העלום של בוני אתרי האינטרנט שכותבים “התאמה למנועי החיפוש” ואז שבוע אחרי מוכרים לכם קידום כי בלי הקידום שלהם אף אחד לא ימצא את האתר…
4. הישן והטוב – אל תוותרו על קידום ישן וטוב, סביר להניח שאם פעם עבדו לכם פליירים הם יעבדו גם כיום, אם התוצאות נחלשו נסו לרענן את הסגנון, המבצע או איזור החלוקה לפני שאתם נוטשים והולכים לחפש פתרונות קסם.
בקיצור אל תהיו תמימים דעו כי אין מכרות זהב שמחכים רק לכם ושהצלחה מגיעה אחרי עבודה קשה, התייעצו, השוו, בדקו מספר הצעות ועדיף שמומחה ייתן לכם חוות דעת שניה כי בינינו אתם לא באמת יודעים מה אתם מקבלים, אל תחכו לאכזבה שתבוא אחרי 3-6 חודשים ואחרי שבזבזתם כסף, לפעמים במבט אחד של מומחה הוא יראה מה שאתם לא יודעים לראות ויחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש.
בהצלחה ונתראה בגימיק הבא שיצא לשוק,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת success ייעוץ עסקי