מסעות העסק הקטן בעולם הגדול
כל בעל עסק קטן מכיר את הדילמה הבאה: תמיד מתישהו מגיע הזמן בו העסק הקטן צריך להיראות או לתפקד כמו עסק גדול יותר. אם זה ביצירת פגישות עבודה מכובדות, אם בשימור לקוחות ברמה גבוהה ואם בניהול האדמיניסטרטיבי.
לעסקים גדולים יש עובדים שתפקידם למלא משימות ספציפיות – מזכירה, רואה חשבון, איש שיווק וכדומה. אבל בעסקים קטנים הקווים הללו מיטשטשים, ומספר מועט של אנשים אמון על מספר גדול ומגוון מאוד של משימות. התוצאה: דברים נזנחים, נדחים, נופלים בין הכיסאות.
אז מה עושים כשהעסק הקטן רוצה לשחק בליגה של הגדולים? טוב ששאלתם – קבלו שלושה טיפים לייעל את העבודה וההתנהלות של עסקים קטנים.
1. תוציאו את זה החוצה
לא משנה אם העסק זה אתם או אם יש לכם מספר מצומצם של עובדים, מה שקורה לעיתים קרובות זה שאתם מוצאים את עצמכם עושים דברים לא פרודוקטיביים כמו לענות לטלפונים, לקבוע פגישות, לתייק. זה מתיש ותוקע את העסק, כי מי יענה לטלפון כשאתם בפגישה? ומי יעשה פיתוח עסקי כשאתם עברים על חשבונות? אבל הרי לא תביאו מזכירה ותשלמו לה משכורת שלמה בשביל שעות בודדות בשבוע.
בדיוק בשביל זה קיים מיקור חוץ (Out-Sourcing), שמאפשר להוציא משימות מסוימות לקבלנים שמחוץ לעסק. זה יכול להיות מזכירה, מעצב גרפי, מתכנת או כל שירות אחר שעסקכם זקוק לו על בסיס שעתי ולא על בסיס קבוע. היתרונות בשיטה זו רבים: חסכון בזמן, אפשרות להתמקד באספקטים החשובים של העסק, חסכון בהוצאות על כוח אדם, תשלום רק על שעות העבודה בפועל, שמירה על קשרי לקוחות בצורה המיטבית, וייעול העבודה. כך אפשר להעסיק מזכירה שתנהל את המשרד מבלי להיכנס להוצאות הכרוכות בהעסקה רגילה.
2. משרד ללא משרד
בעלי עסקים קטנים רבים עובדים מהבית, בטח אלה שכוללים רק אדם אחד או שניים. לא לכולם משתלם להוציא כספים על משרד, אבל בין אם הלקוחות חושבים שאתם יושבים במשרד מכובד ובין אם הם מדמיינים אתכם במשרד ביתי מתוקתק, עדיף שלא יידעו שאתם מעבירים את היום בין המטבח לסלון, ליד ערימת כביסה וכלים שמחכים להיכנס למדיח.
אז מה עושים עם פגישות עבודה? הרי אי אפשר להזמין לקוח מעונב לבית מבולגן. יש לכך מספר פתרונות:
- הציעו להיפגש במשרד הלקוח. כך גם תצאו “נדיבים” ומתחשבים
- קבעו פגישה בבית קפה
- ישנם משרדים וחדרי ישיבות המיועדים להשכרה לפי שעה. צרו קשר מבעוד מועד עם משרד שכזה, כך שבעת הצורך תוכלו להזמין לשם לקוחות לפגישה
3. חישובים, חשבונות, חשבוניות
גם אם טרם החלטתם אם אתם עוסק פטור, מורשה, חברה בע”מ או שאתם משלימים הכנסה בעודכם שכירים – ההצגה חייבת להימשך. יש לכם לקוחות, וכדי לקבל תשלום יש להוציא חשבונית. מה עושים?
ובכן – לא להיחפז! אל תפתחו תיק במס הכנסה לפני שהחלטתם איזה מין עסק יש לכם. תוכלו בינתיים להוציא חשבוניות חוקיות ומכובדות עבור הלקוחות שלכם דרך אחת מהחברות המספקות חשבוניות לעצמאיים שאין להם תיק במס הכנסה, תמורת תשלום עמלה.
לעבודה עם חשבוניות שמנפיקה חברה חיצונית מספר יתרונות:
- אין צורך לפתוח תיק במס הכנסה, מע”מ וביטוח לאומי ולהתחייב על סוג העסק שלכם
- תוכלו לשמש בעת ובעונה אחת כשכירים, פרילנסרים ועצמאיים
- תחסכו את הטרחה וההוצאות הכרוכות בהעסקת רואה חשבון, בהצהרות לרשויות ובמילוי דוחות למס הכנסה – יתרון משמעותי ביותר לעסק קטן בעל תקציב מוגבל
לסיכום
לעסקים גדולים יש יתרונות רבים, אבל כך גם לעסקים קטנים – בין היתר הם ניידים, גמישים ויצירתיים יותר. את החסרונות ניתן להסוות בנקל על ידי קבלת החלטות שתעניק לעסק שלכם מראה גדול יותר. זה גם ייעל את העבודה שלכם וגם יפנה לכם זמן לפתח את העסק.
נעמה בוטניק-ויסבורט,
מנכ”ל BIZ-E
www.biz-e.co.il