כאשר אנשים שואלים “איך מגדילים את העסק ואת הרווחים” הם למעשה שואלים, איך עולים לרמה הבאה. שכן, ברמה הבאה, יש יותר גישה למשאבים, יכולות והישגים. באם לדוגמה, יש עסק שמשרת 3 לקוחות, ועל כן הוא מקבל 3X כסף, ברמה הבאה שלו, הוא ישרת 30 לקוחות (כדוגמה), ויקבל 30X כסף.
באם העסק יעלה נכון, לרמה הבאה, ייתכן שהוא יעשה זאת מתוך התנהלות כלכלית נכונה. כך שאם ברמה ההתחלתית העסק מוציא 3Y כסף, כדי לשרת ולהגיע ולסגור 3 עסקאות, עם 3 לקוחות, אז אפשר שברמה הבאה שלו העסק יוציא פחות מ-30Y כסף. כלומר, השאיפה היא לא להצמיח את מידת ההוצאות, אלא לצמצם, ולעשות דברים בצורה יעילה ונכונה, כך שיש יותר מקום לצמיחה והבראה. על כל רמה שאנחנו עולים, אנחנו יכולים ליהנות מיותר הכנסות, ועם זאת, יש לנו יותר אחריות להשתמש בהן בדרך נבונה יותר, כדי להשקיע במנוע הצמיחה של העסק, כך שהוא מגיע ליותר אנשים, נוגע ביותר חיים ועושה יותר שינוי בעולם.
ככל שיש לנו יותר כסף פנוי כדי להגדיל את הפעילות העסקית, כך נוכל לאפשר לעצמנו להגדיל אותה. וואיט וודסמול, מגדולי מומחי ההתנהגות האנושית (לדעתנו) בעולם, הגדיר כי אחד האויבים הגדולים ביותר של לקיחת פעולה הוא היעדר אנרגיה. משמע, אם לגוף חסר אנרגיה, הוא אינו מוכן לפעולה. לגוף אף פעם לא חסר אנרגיה, אלא הגישה לאנרגיה יכולה להיות מוגבלת או מעוכבת, על ידי מספר גורמים, שלא ניכנס להם כאן. אך לעסק יכול להיות חסר כסף, גם באופן זמני, כדי לבצע אי אילו פעילויות (עסקיות). וככל שיש לנו יותר כסף (אנרגיה) זמין, כך אנחנו יותר זמינים לפעול מבחינה עסקית. על כן, גם אם אנחנו מכניסים פי עשר יותר, ברמת ההתפתחות הבאה של העסק, אין זה אומר שמתבקש להעלות את מידת ההוצאות פי עשר ומעלה, או להשקיע כספים באופן שאינו קשוב ומיושר עם חזון העסק, ומשימותיו הרלוונטיות.
להגיע ליותר אנשים, להגשים יותר מהחזון
על כן, כשזה נוגע להרחבת העסק, יש עניין למקד את הפעילויות העסקיות, בכך שהעסק מגשים יותר ממשימותיו, כפי שהוגדרו מתוך החזון הגדול, שהוגדר בראשית דרכו. למעשה, לכל עסק יש “למה”, שמיוצג על ידי התוכנית העסקית שלו. התוכנית העסקית אומרת למה אנחנו עושים את זה, מה המשימה שלנו – ופורטת לנו משימות מתוכן אנחנו יכולים “לגשת לעניינים”. בהינתן הגשמת המשימות, אמורה להיות לנו רמת פעילות מסוימת, ועל כן רמת רווחיות מסוימת. הרמה הבאה, או הגדלת העסק, היא פשוט התרחבות והעמקת טווח הפעילות והרווחיות של העסק.
אם לדוגמה, אמרנו שעד דצמבר 2030 נמכור 2 מיליארד יחידות תחתונים לבנים לעולם המערבי, וכך עשינו, אזי שהגדלת העסק במקרה הזה, הרמה הבאה שלו, תהיה למכור 3 מיליארד יחידות תחתונים לבנים, לעולם המערבי, עד דצמבר 2032, לדוגמה. ובכך, עם הגדלת העסק, תהיה גם הגדלה ברווחים של העסק. כי מדובר בהגדלה של הפעילות העסקית. כי עשינו יותר, ממה שהתכוונו לעשות, כמתוך התרחבות, מתוך החזון העסקי.
הרחבת העסק והמבצע הפעלתני
באם מצאנו שהגענו לנקודת האל-חזור, כלומר לנקודה בה עברנו את התצפיות המקוריות שלנו, ואנחנו למעשה מוכרים יותר יחידות תחתונים משציפינו – כנראה באמת הגיע הזמן לבצע הרחבת העסק. מדוע זה כך? ראשית, ייתכן שהביקוש לתחתונים גובר על ההיצע, ואם אנחנו רוצים להמשיך ולתת לעולם מהתחתונים המבוקשים שלנו, יש עניין להעסיק יותר עובדים, להגדיל את פס הייצור, וכיוצא בזה. שנית, באם יש לנו חזון שיותר אנשים בעולם יילבשו תחתוני כותנה איכותיים, זו לחלוטין תהא הגשמת חזון, ועל כן מהלך מבורך – להרחיב את העסק. ולבסוף, לא תמיד הרחבת העסק היא דבר מה מבוקש, באם נדמה שהרמה הבאה לא תביא עימה אותה רמת רווחיות, או שלא תביא עימה את אותה רמת איכות מוצר – כלומר, אם יש עניין לדלל או להקריב משהו כדי לעלות לרמה הבאה, שכוללת העסקת עובדים נוספים, הרחבת המבצע העסקי וכיוצא בזה – ייתכן שזה לא עונה על דרישות החזון שיש לנו – על כן זה גם עניין לשקול. כמו גם, זה בסדר שיש יותר ביקוש מהיצע, למעשה זה יכול להיות דבר נהדר. בהחלט יכול להבליט את הערך של המוצר, אם נדמה שאנשים מחפשים אותו באמת.
כך או כך, באם עומדים לפני גידול טבעי של העסק, ונכון יהיה לעלות לרמה הבאה, אפשר שהתרחבות בפעילות העסקית מתבקשת כאן, ואולי יש דרך נכונה ואופטימלית להביא זאת לעולם.
אפשר לשים לב, שיש מקרים, בהם נדמה שיש צורך להעסיק עובדים נוספים. זה לא בהכרח אומר שהעסק גודל, אלא שלקח לנו זמן להבין, שהמערכת שלנו לא מאוזנת. כלומר אם אמרנו שאנחנו נמכור 2 מיליארד יחידות תחתונים עד 2030, אבל לא הבנו שצריך להעסיק יותר מ-3 אנשים כדי להפעיל את מערכת התפוצה של המוצר, אזי שכנראה נגיע לנקודה שמתבקש להעסיק עוד אנשים, כדי לוודא שהתחתונים מגיעים ליעדם בזמן, ושהלקוחות מרוצים מזמני השילוח וההפצה, כמו גם מבקרת איכות המוצר.
אם הם לא מרוצים, זה לא אומר שהגיע הזמן להתרחב, ושיש יותר מדי ביקוש והוא מפעיל לחץ על מערכת ההפצה ובקרת האיכות – אלא, לדעתנו – שלא חישבנו נכון את כמות כוח האדם המתבקשת. וזהו אלמנט, שיש לשקול, בכל מקרה, טרם התרחבות עסקית לרמה הבאה, שכן הדבר כנראה יבקש העסקת אנשי צוות נוספים, ועל כן עלויות נוספות למבצע, מה שמעלה את הדסקוס בנוגע להיתכנות כלכלית: האם זה מאוזן פיננסית, וכו’.
על כן, הנושא הוא עמוק, רחב ומעניין – ונשמח לדון עליו באם תרצה, ולו הנושא של הגדלת העסק והרווחים מענין אותך בשלב זה, ונדמה לך שאנחנו יכולים לעזור. אנא השאר פרטים במידה וכך, תבורך.