האם אתה בונה עסק או בית כלא?
מה ההגדרה שלכם לעסק? איך אתם מגדירים עצמאי? האם עצמאי הוא מישהו שעובד עם חשבונית, הרי גם סוכן מכירות יכול לעבוד בעסק עם חשבונית אך זו למעשה רק צורת התחשבנות ולא הגדרה של עצמאי.
האם תגדירו עצמאי כמי שמחליט בעצמו מה יקרה בעסק, מתי הוא יקום בבוקר וכמה יגבה מהלקוחות שלו עבור השירותים שהוא מוכר? גם זו לא הגדרה נכונה לעצמאי כי למעשה המטרה שלא לעבוד תחת בוס כשכיר ולהיות עצמאי נגוזה, ברגע שמבינים שלמעשה כל לקוח הוא מעיין בוס נוסף לאותו עצמאי.
אני מגדיר כעצמאי/ת מישהו שבונה או בנה עסק שמסוגל לאפשר לבעליו לבחור אם לעבוד בו או לא, אם בעל העסק דאג לבנות עסק שמכניס מספיק כספים כדי לאפשר לבעליו לשכור עובדים שיעשו את העבודה שהוא עושה ועדיין יישאר לו דיי כסף כדי שיוכל לבחור אם לעבוד בעסק או לא, אז הוא עצמאי באמת!
קיימים בעיקר שני מכשולים עיקריים כדי שיבדילו בין בעל עסק לעצמאי באמת והם: ידע וכסף.
מכשול הכסף הוא חוסר היכולת הכלכלית לגייס עובדים אחרים שיעשו במקום בעל העסק את העבודה ולמעשה יהפכו אותו לעצמאי, הסיבה למכשול הזה יכולה לנבוע מתמחור לא נכון, מעסק לא רווחי או מניהול לא נכון. הטעות הנפוצה מכולם הוא להקים עסק שמלכתחילה אין בו מספיק מרווח לפרנס את בעל העסק וגם עובד. בואו ניקח לדוגמא עסק של שיעורים פרטיים – כמה בעלי עסקים של שיעורים פרטיים ראיתם בחייכם שהצליחו בצורה כזו מדהימה שהם מעסיקים תחתיהם עובדים ולמעשה לא נדרשים להמשיך ולתת שיעורים פרטיים בעצמם? המחיר הנמוך שגובים באופן יחסי והעלות שיש לשלם לעובד שיעשה את העבודה בפועל, לא משאירה מספיק כסף כדי לכסות את ההוצאות השיווקיות, המשרדיות והאדמיניסטרטיביות, שלא לדבר על הצורך לפרנס את רשויות המס בישראל שייקחו את המעט שיישאר… תתפלאו, אבל למעשה 25% מהעסקים שאני פוגש תקועים במעגל הקסמים הזה, בעלי העסקים שפתחו אותם לא בדקו מלכתחילה אם יש מספיק רווחיות כדי שהעסק יוכל להחזיק את עצמו, גם אם הם לא עובדים בו בעצמם. תכנית עסקית שבעל העסק מחושב בו כמושך רווחים ולא כמושך משכורת אינה תכנית עסקית! בעל העסק שעובד בעסק צריך להיות מסוגל למשוך משכורת הולמת לתפקידו ועדיין שיישארו לו דיי רווחים כדי להחזיר את השקעתו ולהותיר לו רווחים נאים. עסק שלא עומד בקריטריון הזה לא זכאי להיפתח!
המכשול השני הוא: חוסר היכולת להעביר את הידע לעובדים אחרים וזאת על אף היעדר מכשול כלכלי. אדריכל שמרוויח המון ומפוצץ בעבודה עד כדי כך שיש לו רשימת המתנה הוא ללא ספק מצליח, הוא הצליח לכלוא את עצמו בכלא עשוי זהב, המפתח לצאת מהכלא תלוי אם הוא יצליח אט אט לגייס עובדים מתאימים, להכשיר אותם ולהעביר אליהם את העבודות. יכול מאד להיות שבשלב הראשון אנשים עדיין יבואו רק בגלל המוניטין של אותו אדריכל והם ירצו לפגוש אותו ולהיות עמו בקשר, אך השלב הראשון שעליו לעשות הוא להיעזר מאחורי הקלעים בעובדיו כדי לקדם את העבודות, אך עדיין ישמור על קשר עם הלקוחות באופן ישיר. השלב השני יהיה מצב בו האדריכל משלב את העובדים בצורה גלויה מול אותם הלקוחות, כמו לדוגמה בשלב הפיקוח על הביצוע של העבודה אותה הוא תכנן. בשלב השלישי אותו אדריכל יקלוט את העבודה, יציג עצמו כמפקח על העבודה ולמעשה יעביר את הביצוע המלא לאחד מעובדיו בצורה גלויה אל מול הלקוח. השלב הרביעי והנכסף הוא שלב בו הלקוחות יגיעו בשביל המוניטין של המשרד ולא בגלל האדריכל עצמו והשלב החמישי והמוזהב הוא שלב בו האדריכל יכול לבחור באם לבוא בכלל לעבודה או לא.
אני יודע שזה לא קל אבל אני יכול לומר לכם שהדרך לשם היא האמת פשוטה מאד, המכשול העיקרי של בעלי עסקים בתחום השירותים הוא המחסום שאף אחד לא יעשה את העבודה טוב כמו שהם ולכן שבויים ברעיון הזה – הם למעשה כולאים את עצמם למאסר עולם.
עליהם להתחיל במשפט שכולנו מכירים שלכל אדם יש תחליף, אחרי הכל את הידע שלהם הם רכשו במקום מסוים והשאר הוא שילוב ניסיון וכישרון. כישרון ניתן לחפש אצל מועמדים גם כשאין להם את הניסיון והזמן יעשה את שלו בכל הקשור לניסיון, כל שנדרש מבעל העסק הוא לבנות מסלול המראה מסודר או כפי שאנו קוראים לו: תהליך הכשרה.
תהליך הכשרה מסודר הוא כזה שמלמד את העובד את כל הכללים, החוקים, השיטות, דרכי העבודה, התוכנות ואפילו הקשרים שדרושים עבור תפקידו. תהליך הכשרה חייב להיות מלווה בצורה מסודרת שמשלב בין תאוריה לפרקטיקה, אי אפשר לתת לעובד לקרוא וללמוד במשך שנה ולצפות שיבצע את העבודה כראוי – יש לשלב ביניהם.
עולם העסקים אכזר, מה שלא עולה – דינו לרדת. עסק שלא מסוגל לצמוח יידרס תחת רגליהם של העסקים שנבנו ונוהלו נכונה ויצטמצם עד שייסגר.
בנו עסקים שנועדו לצמוח, תנו להם את הבסיס הנכון, תכננו היטב את הדרך לשם ויש סיכוי טוב שתוכלו לקטוף את פירות ההצלחה. הסתכלו קדמה אבל לא רק, הסתכלו רחוק, 3 שנים, 5 שנים, הסתכלו אם העסק יתאים בעתיד לעבור לילדים שלכם או אם יוכל להימכר כשתחליטו לצאת לטיול סביב העולם.
כך בונים עסק מצליח עוד לפני שהוא בכלל נפתח!
בהצלחה,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת success ייעוץ עסקי