שותפים בתוך המשפחה
*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד ומיועד לשני המינים.
מזל טוב! את ובת דודה שלך או אתה ואחיך החלטתם לפתוח עסק ביחד! בטח יהיו את כל “הנשמות הטובות” שיגידו לכם: “איזו טעות” , “מה פתאום לעבוד ביחד?” , “לא מערבבים עסקים ומשפחה” , “זה מתכון למריבות, כעסים ופרידות” ועוד כיוצא באלה.. מה אני אגיד לכם, יש צדק בדבריהם, אולם אם עושים זאת נכון – אין שום בעיה להיות שותפים עסקיים ובני אותה משפחה.
אז איך זה עובד נכון? כמו במתמטיקה, גם בעסקים יש נוסחאות, ולהן עיקרי הדברים, על קצה המזלג :
1. הגדרת תפקידים – חובה על שני השותפים החדשים (בין אם הם בני משפחה ואם לאו) להגדיר את התפקיד שלהם אחד מול השני, ועדיף לעשות זאת בכתב. כל אחד מקבל הגדרת תפקיד על עצמו ומבסס אותה בהסכמה מול השותף, בן המשפחה שלו. לעסק אחד לא יכולים להיות שני מנכ”לים, כמו שלספינה יש רק רב-חובל אחד, אבל מאידך קיימת הגדרת התפקיד “מנכ”ל משותף”, בהנחה ששני השותפים הקימו את העסק ביחד מאפס ומקובל על שניהם ששניהם יהיו מנהלים, כאמור כל אחד בתחומו. לדוגמא, מנהל אחד אחראי על השיווק והעובדים, ומנהל שני אחראי על הרכש והספקים. אפשר גם אחרת, האחד אחראי על הלקוחות והשני אחראי על פס הייצור – הכול תלוי בסוג העסק ובהחלטה הראשונית ביותר שמקבלים שני השותפים העסקיים. אותו הדבר יהיה תקף בהחלט גם בין בעל ואישה שהחליטו לעבוד יחד. הגדרת תפקידים כתובה מראש, מונעת אי הבנות, חיכוכים וחוסר הסכמות בהמשך.
2. המשפחתיות נשארת בבית – נניח ומדובר בשני אחים, שנפגשו בשבת יחד עם שאר בני המשפחה המורחבת, נשותיהם והילדים. ובאותו מפגש משפחתי חל ויכוח בין הנשים של אותם אחים, דבר שהעכיר את האווירה, כשכל אח מצדד ברעייתו. למחרת, יום ראשון, האחים מגיעים לעבודה והעסקים ממשיכים כרגיל. העצבים, הטיעונים, הצדדים והכעסים – הכול נשאר בבית. בעבודה האחים הופכים להיות שני שותפים עסקיים. על אחת כמה וכמה, בני זוג. אם רבתם בבוקר לפני שהגעתם לעבודה, אסור לכם להתגרות או לכעוס או “לעשות פרצופים” זה לזו, היות והדבר לא היה קורה אם כל אחד מכם היה עובד במקום נפרד. לכן, עליכם להיות חזקים יותר מכל דבר שיסיח את תשומת לבכם ולנהוג “עסקים כרגיל”, כי הדבר האחרון שצריך להיפגע הוא מקור הפרנסה שלכם, ועל הדרך גם העובדים, הספקים והלקוחות. אל תתנו לאף אחד להרגיש אפילו טיפ-טיפת מתח באוויר. הדבר ישמש לרעתכם. והכי טוב: לא לריב בכלל. במקרה בו, אפילו אם אחד הילדים חלילה קצת מצונן, ונשאר בבית עם הסבתא, אל תטרידו את בן או בת הזוג שלכם בכך, כמו שלא הייתם עושים זאת עם הבוס או השותף במקום עבודה אחר.
3. העבודה לא באה הביתה – הצד השני של המטבע (שהצגתי בסעיף 2), תקף גם הוא! חיי המשפחה, הזוגיות, המשפחה המורחבת, באשר היא, אסור להם להיפגע מכך שאתם עובדים יחד. אם אתה עובד עם הבן שלך והיה לכם יום מעצבן ולא פרודוקטיבי בעבודה, אל תמשיכו לדון בכך על שולחן ארוחת הערב. ההפרדה חייבת להיות מושלמת וחד-משמעית, אחרת החיים ייראו כבלילה אחת של עבודה-עבודה-עבודה, קצת חיים, ושוב עבודה. דבר שיביא לשחיקה ויהווה בסיס לרצון להפריד דרכים משותפות.
4. פרסום עצמי – אחד הדברים החשובים הוא לבסס את ההסכמות ביניכם מול הקהל שבחוץ. והכוונה היא: לעובדים, ללקוחות, לספקים, ואפילו לבני המשפחה המשותפת שלכם. חשוב מאד שכולם יידעו מהי חלוקת התפקידים ביניכם ואיך הדברים פועלים. לדוגמא, אם אחת מנהלת את פס הייצור של מוצרי הקוסמטיקה הטבעיים והשנייה מנהלת את מערך השיווק וההפצה של המוצרים בחנויות – זה אומר שכל אחת עובדת עם קהל שונה והקהל הזה צריך להכיר את המנהלות ואת תחומי אחריותן במקרה זה. לכן, פרסמו את עצמכם אחד מול השני ולאחר מכן מול האנשים שאיתם תעבדו, מי בקשר שוטף והדוק ומי בתדירות נמוכה יותר, כי ישנה חשיבות רבה לכך שכל עובד, לקוח או ספק יידע עם מי עליו ליצור קשר בנושא מסוים מבלי להטריד את בעל התפקיד הלא-נכון, דברים שרק יכולים לסבך את העניינים ולגרום לכם להיכנס אחד לנעליו של השני, שיובילו לאי-סדר אחד גדול.
כמובן, ישנם עוד נתונים רבים בהקשר של בני אותה משפחה שעובדים יחד, אולם קצרה היריעה מלפרט כאן את כולם. השתמשו בתבונה בעיקרי הדברים הבסיסיים שהצגתי כאן ובטוחני שתצליחו לבסס את הקשר העסקי בצורה נכונה, מבלי לפגוע בקשר המשפחתי, שהיה ויהיה שם עוד לפני ואחרי העבודה.
בהצלחה רבה,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת Success ייעוץ עסקי
www.bizsuccess.co.il