[ פברואר 15, 2013 by admin 0 Comments ]

רשתות חברתיות

 
החלטתי לכתוב  לכם היום לגבי נושא שמעלה הרבה שאלות  בקרב אנשים בכלל, ובעלי עסקים בפרט בשנה האחרונה. הנושא הזה הוא רשתות  חברתיות. הכותרת נשמעת נחמדה אבל  הנושא הוא כל כך נרחב שאף אחד  לא יודע בדיוק איך ל”אכול אותו”.
 
עובדה אחת ששמתי  לב אליה שהרבה אנשים לא מעוניינים  לגשת לנושא הזה מכיוון שהוא מרתיע  אותם, ומסתמכים על ערוצי השיווק אופליין  שלהם (לדוגמא: פליירים, פרסום בעיתון וכו’). אנשים נוספים החליטו לנסות  את מזלם ברשתות אבל הלכו לאיבוד איפשהו במרחב האינטרנטי העצום. אני חייבת להגיד שהרבה זמן לא הייתה לי עמדה ברורה לגבי השאלה: האם התועלת מול העלות ברשתות החברתיות שווה את ההשקעה- האם עסק יכול להפיק מזה באמת או שזה סתם משאבת זמן ללא תועלת.
 
אחרי שלמדתי אודות  הרשתות השונות והתנסתי רבות בפעילות  בהן הגעתי למסקנה שלי ואני רוצה לשתף אתכם.
 
הדרך הזולה, המהירה והקלה ביותר להגיע לקהלי יעד  מפולחים באמצעות שיווק ויראלי בסדר גודל עצום הוא דרך הרשתות החברתיות. כל קהילה שקיימת און ליין היא קהילה  עם פוטנציאל צריכה, ובתור כזאת כל מה שנותר זה להתאים לה מוצר – את המוצר שלכם.
 
רשתות חברתיות הן כלי שיווקי משמעותי ביותר ונקודת גישה חשובה לעסק. כדי להבין את העוצמה של הרשתות החברתיות כדאי שנחשוב על העסק שלנו כחלק מקהילה שלמה של עסקים  באותו תחום. אנחנו צריכים להיות  פעילים בקהילה הזאת יותר מהמתחרים שלנו. שיווק מוצלח ברשתות חברתיות דורש הכרה קרובה של התחום. לא מספיק לפתוח  פרופיל בכמה שיותר רשתות חברתיות. כדי לנצל את הפוטנציאל השיווקי  האדיר של הרשתות החברתיות צריך שהפרופיל שלנו יהיה פעיל.
 
תחשבו לרגע לפני שאתם פוצחים בהקלדה עיוורת, מיהו קהל היעד שלכם, לאן הוא ילך כדי לקבל מידע רלוונטי עבורו, מה מעניין אותו. כמובן  שניתן פשוט לפרסם איפה שיוצא, אבל  עיסוקנו הוא לא פרסום לשם הפרסום בלבד, אנחנו רוצים לראות תוצאות- וכמה שיותר מהר. לשם כך, צריך לדעת היכן עלינו להשקיע את מירב המרץ שלנו. אם לצורך העניין אני עוסקת בתחום  הטיפוח והיופי, אני לא אלך לפרסם  בפורום מקצועי למקצועות ההנדסה. אני  גם אדע איזה אנשים רלוונטיים אליי, ואזמין אותם להתחבר אליי בעמוד שלי. כיום ישנן כמה אפשרויות, ולא משנה מי אתה או מה תחום עיסוקך. רשתות אלה  מכילות מיליוני לקוחות פוטנציאלים, מנהלים, בעלי עסקים וכו’.
 
בחרתי להתמקד עוד  יותר ברשת ספציפית ולתת לכם כמה  טיפים להתחלת הפעילות שלכם שם. כמובן  שהרשת הזו היא הפייסבוק.
 
פייסבוק היא תופעה  עולמית, והיא הרשת החברתית הגדולה ביותר  כיום- עם מעל 700 מיליון חברים נראה כי אין לה גבולות. פייסבוק כרשת חברתית הינה פורצת דרך בכך שהיא יצרה מצב ש”אם אתה לא שם אתה לא קיים” , מה שהביא את קהילת העסקים לדרוס את רגלם במאגר הזה, ולנצל פלטפורמה זו על-מנת לקדם את עצמם, ולהגדיל את מעגל העסקאות.
 
מספר צעדים התחלתיים שיאפשרו לך ליצור עמוד פייסבוק מתאים:
 
1.  תדמיינו את העמוד שלכם, ותחליטו כיצד אתם רוצים שהוא יראה, מה הקונספט שלו.
2. תגדירו במה החברה שלכם בולטת, מובילה, ייחודית. מהו תחום המומחיות שלה? מה הלקוחות שלך ירצו לשמוע ממך? שימו לב שאתם רוצים משהו עם בשר, שתוכלו לנצל אותו לאורך זמן, ותוכלו לכתוב עליו באופן נרחב, משהו שתוכלו להתפתח ממנו.
3. מפו את תוכניות הפעולה שלכם. הכינו מסמך שממפה את התהליך שאתם רוצים לעבור ותוכנית הפעולה שלכם כדי להגיע לשם. לדוגמא בוחרים את היום המתאים ביותר לפרסום פוסטים בבלוג, מגדירים כמה פעמים מעדכנים את האתר ועונים להודעות וכו’. חשוב לקחת בחשבון שבכל רגע נתון בפעילות ניתן לשנות את הטקטיקה, במיוחד אם משהו לא עובד. במדיה החברתית מאד חשוב להיות עם היד על הדופק ומוכנים לשינויים.
4.  עצבו את האתר והתחילו לחפש חברים– בפייסבוק לא מספיק שפתחת עמוד, אתה צריך שידעו שפתחת אותו, ולהתחיל לצבור כמה שיותר אנשים שיעשו LIKE על העמוד שלך. פה נבדלים המצליחים מהחובבנים. תשתמשו בשורת החיפוש המאוד פשוטה על-מנת לחפש בעלי עסקים/ חברות/ תחומים שאתם מתעסקים בהם, בעצם תפלחו עבור עצמכם את קהל היעד הפוטנציאלי שלכם. תזמינו אותם פשוט לאתר עם הודעת שלום פשוטה. משם, אין גבולות. כמה שאתם יותר מקושרים ליותר אנשים, כך תביאו לתפוקה יותר גדולה להשקעה שלכם.
5. תהיו שם כדי להשאר. תהיו מוכנים לכך שברגע שהתחלתם את הפעילות אתם מחויבים להמשיך אותה באופן יומיומי וקבוע. לרבים זהו למעשה השלב הקשה ביותר אך אי אפשר לוותר עליו. התחלת הפעילות היא רק הצעד הראשון וחשוב מאד לשמור על המשכיות בכל מה שנוגע למדיה החברתית – מדובר בתהליך ותהליך שלוקח זמן ולכן חשוב להיות מחויבים לרעיון, ולפעול עפ”י מה שקבענו בשלבים הקודמים.
 
ועכשיו כל מה שנותר  הוא להתחיל. הצעד הבא, לאחר שדרסתם את רגלכם והרחבתם את הפעילות שלכם ברשת- להמיר את זה לפעילות בעסק (לקוחות חדשים, הגדלה בהכנסות וכו’). נושא זה יורחב במסגרת סדנת הSMA הקרובה. אם זה משהו שמעניין אתכם, אתם מוזמנים לעבור לפרטים על הסדנא הקרובה.
 
כמובן שאם יש לכם  שאלות בנושא תמיד נשמח לסייע.
 
בהצלחה!
 
אילונה גוכמן,
יועצת מומחית בתחום השיווק האינטרנטי
Success ייעוץ עסקי