לאלוהי האינטרנט הפתרונים
חברת Success ערכה לאחרונה סקר בקרב 300 בעלי עסקים קטנים ובינוניים מרחבי הארץ, בו ביקשה להתחקות אחר התנהגות מנהלי העסקים השונים ברגעים בהם הם זקוקים לעזרה עסקית. בין השאר התבקשו בעלי העסקים להשיב על שאלות כגון: מה הם עושים אם קיימת בעיה בעסק, היכן יחפשו את הפיתרון, מה הם מרגישים שחסר להם בכישורי הניהול שלהם, מהי הדרך המועדפת עליהם לקבל מידע ולפי איזה קריטריון הם ייבחרו יועץ עסקי. מהסקר עולה כי: רבים מן המנהלים מודעים לכך שהדרך העדיפה לקבל מידע הינה ייעוץ עסקי (קרוב ל- 29%), אך עם זאת הרוב המכריע שלהם פונה בפועל למקורות אחרים. קצת פחות מכ- 35% השיבו כשהם נתקלים בבעיה עסקית הם מעדיפים ללכת וללמוד על הבעיה. בעוד שקבוצה נוספת של מנהלים כ- קרוב ל 12% השיבו כי הם מקווים לטוב.
מתברר כי קיימים בעלי עסקים רבים אשר לא נוקטים יוזמה בכדי למצוא פתרון לבעיותיהם ומסתמכים על הגורל. בעוד שקבוצה גדולה אחרת של מנהלים מעדיפים ללמוד בעצמם במקום לפנות לייעוץ מקצועי. המנהלים השונים מתייחסים בצורה שלילית לפנייה לייעוץ עסקי. זו נתפסת כברירת מוצא אחרונה כשאפסו כל האפשרויות האחרות לשיפור המצב. מנהלים רבים יעדיפו להשקיע כספים ואנרגיות רבים על למידה עצמאית וחבל שהם אינם מודעים לכך שייעוץ עסקי יכול לשמש אותם ככלי ניהולי עבור העסק שלהם בכל זמן נתון שבשגרה ולא רק ברגעי משבר, וכי שימוש נכון בכלי זה עשוי למנוע משברים ולפתור בעיות לפני שהן גדלות.
על השאלה היכן מחפשים מנהלי העסקים אחר פתרון, כקרוב ל- 25% השיבו שהם גולשים באינטרנט, במנועי החיפוש השונים במטרה לקבל תשובות. בל נשכח כי המידע שמתקבל באינטרנט הוא למעשה תוכן מוטה עם מטרות שיווקיות של חברות בעלות עניין ואינטרסים כלכליים ולא בהכרח שמידע זה מהימן. קרוב ל- 20% השיבו שהם מתייעצים עם חברים בחיפוש אחר פתרונות. בישראל קיימים הרבה מאוד יועצים עסקיים והרגולציה בנושא אינה מוסדרת מה שגרם לכך שכל אחד יכול להפיק כרטיס ביקור של יועץ עסקי בכיר מובחר משובח ומומחה… ומלמעשה בעלי עסקים רבים נופלים ביידי חובבנים שמוזילים את התחום ומוציאים לו שם רע. מפאת התדמית וחוסר האמון, בעלי עסקים רבים מעדיפים לפנות לחברים או לאתרי אינטרנט, דבר המדמה לקבלת ייעוץ רפואי מהשכן. כשם שרופא ניחן בידע ובכישורים המתאימים בנושא בריאות, כך גם ליועצים עסקיים יש את המומחיות והידע הנדרש לטפל בבעיות עסקיות, אך הציבור הרחב לא תמיד מודע לכך ואיננו מנצל כלי זה לטובתו.
כמו כן נמצא בסקר כי 16% מקרב המנהלים מרגישים שחסרים להם כישורי מכירות. וציינו את בעיית המכירות של העסק. הפניית החיצים כלפי מכירות העסק מעידה על חשיבה מקובעת, לרוב נוח לומר שקיימת בעיה במכירות ולא בדרך הניהול, בתמחור, באסטרטגיה השיווקית או בגיוס כוח האדם. יועץ עסקי מקצועי, יודע לשים את האצבע על הבעיה האמיתית בפניו של המנהל ובכך לעזור לו לרדת לשורש הבעיה ולמצוא פתרונות.
מתוך אילו אשר פנו לייעוץ עסקי התגלו הנתונים הבאים בעוד שקצת יותר מ 15% פנו ליועץ עסקי העוסק ומייעץ בתחום ההתמחות שלהם, כ- כמעט 50% העדיפו לפנות ליועץ עסקי מעולמות תוכן אחרים בעל תוצאות. הדבר מצביע על פתיחות של בעל העסק ומצד שני חיפוש אחר יועצים מקצועיים שיודעים לספק תוצאות ולא רק הבטחות. כמו כן, פנייה אל עולמות תוכן אחרים נובעת מתוך רצון לשינוי ולקבל ראייה על הדברים מפרספקטיבה אחרת, כלומר הפתרון לבעיה לאו דווקא יגיע מהמוכר לעין, אלא מתחום אחר אשר יציג בפנינו את דרכי ההתמודדות עמה.
שלכם,
אלעד הדר, מנכ”ל
קבוצת Success